Näringslivsmedaljen till Edward Liepe, Saturnus

Åtta mottagare får Näringslivsmedaljen 2023. H.K.H. Prins Carl Philip överlämnade medaljerna vid Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid den 8 maj på Riddarhuset. Edward Liepe tilldelas medaljen för att ha tagit vara på möjligheterna till företagsutveckling i ett nytt skede med avreglering av alkoholtillverkningsmonopolet.
Prins Carl Philip överlämnar Kungl. Patriotiska Sällskapets Näringslivsmedalj till Edward Liepe, Saturnus, vid en ceremoni på Riddarhuset i Stockholm den 8 maj 2023. Foto: Jonas Ekströmer / TT.

Saturnus startade 1893 en inhemsk tillverkning av glögg, likör, essenser och spirituosa. 1920 köptes företaget av Arvid Liepe. När Edward Liepe i fjärde generationen tog över vd-posten var affärsidén densamma. När sedan monopolet för alkoholtillverkning avskaffades i och med Sveriges inträde i EU, började Saturnus som första privata företag sedan 1917 att tillverka alkoholdrycker.

– För att ha tagit vara på möjligheterna till företagsutveckling i ett nytt skede med avreglering av alkoholtillverkningsmonopolet, så lyder motiveringen berättar Kjell Blückert, Kungl. Patriotiska Sällskapets ständige sekreterare. Förslagsställare är ledamoten Anneli Hulthén, landshövding i Skåne län.

Saturnus är Sveriges största glöggproducent och nu säljs ävenSkärgårdssnapsen i Kina.  Företaget är lokaliserat i Fosieby utanför Malmö och omsätter idag över 212 miljoner och har 30 anställda. Femte generationen är nu på väg att axla ansvaret.

– Det var först när jag fick beskedet om den här fina utmärkelsen som jag insåg hur glad och stolt jag egentligen är över mitt företagande, säger Edward Liepe. Om man ska föra ett familjeföretagande vidare måste man verkligen vilja det själv. Det ska varken vara ett tvång eller en enkel utväg. Jag tror att mina förfäder hade varit stolta över mig.

Se hela intervjun i vår presentationsfilm:

Alla mottagare av Näringslivsmedaljen 2023:
Jan Blad och Erland Erlandsson, Amokabel (Kronobergs län)
Magnus Bolin, Gotlandsägg (Gotlands län)
Madeleine Brehmer och Caroline Cederblad, Sabis (Stockholmslän)
Lena Holst, Starka (Skåne län)
Edward Liepe, Saturnus (Skåne län)
David Modig, Modig MachineTool (Kalmar län)

Om Näringslivsmedaljen
Kungl. Patriotiska Sällskapet instiftade 1982 en särskild belöningsmedalj för att hedra berömvärda, individuella insatser inom svenskt näringsliv – Medalj för gagnerik gärning inom svenskt näringsliv. Belöningen ges för ledarinsatser på ägarbasis. Medaljen utdelas efter beslut av Sällskapets förvaltningsutskott efter förslag av ledamöterna och tidigare mottagare av Näringslivsmedaljen. Medaljen som är gjord i guld delas ut i Sällskapets första storlek (motsvarande 11:e storleken, 41 mm).

Ständig sekreterare:
Kjell Blückert
Kansli- och fondansvarig
kjell.bluckert@kungligapatriotiskasallskapet.se

Biträdande sekreterare: Anette Jonsson
Kommunikations- och medaljansvarig
anette.jonsson@kungligapatriotiskasallskapet.se

Foto: Jonas Ekströmer / TT.
Övre raden (fr. vänster): David Modig, Edward Liepe, Magnus Bolin, Jan Blad, Erland Erlandsson. Nedre raden: Caroline Cederblad, Madeleine Brehmer, Lena Holst, H.K.H. Prins Carl Philip. Från utdelningen av Näringslivsmedaljen 2023 i anslutning till Kungl. Patriotiska Sällskapets årshögtid på Riddarhuset i Stockholm den 8 maj. Foto: Jonas Ekströmer / TT.
Foto: Jonas Ekströmer.
Edward Liepe. Foto: Saturnus.

08 - 611 12 62https://kungligapatriotiskasallskapet.se/

Kungl. Patriotiska Sällskapet är sedan över 250 år en samlingspunkt för personer med engagemang i näringsliv, statsförvaltning, vetenskap och kultur. Gustav III skrev under stadgarna 1772. En patriot är och var en människa som verkar för det allmänna bästa och inte bara för egen vinning. Sällskapets syfte är att stödja landets utveckling.

Sällskapet förvaltar fonder på nästan 800 Mkr och delar årligen ut ca 15 Mkr i bidrag till forskning, utbildning och sociala ändamål.

Med Sällskapets medaljer premieras uppskattade arbetsinsatser och betydande gärningar. Med Näringslivsmedaljen uppmärksammas årligen nydanande insatser i näringslivet. Fostrargärningsmedaljen utdelas som belöning för berömvärd gärning inom uppfostran och lärandets områden.