Nästan varannan handlare utsattes för brott under den senaste månaden

Mer än var tredje handlare utsattes för stöld under den senaste veckan och en av fem blev utsatta för hotfullt beteende under den senaste månaden. Vidare visar Svensk Handels Trygghetsbarometer att även bedrägerier mot handlare ökat under senare tid.

Per Geijer är säkerhetschef på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel.

Svensk Handels Säkerhetsindex, som sammanfattar butikernas brottsutsatthet, ökar med sju procentenheter från förra mätningen, till 48 procent.

– Resultaten är föga förvånade. Visserligen såg vi en minskning av Säkerhetsindex i den senaste mätningen, vilket dock bör ses som ett hack i kurvan. Över en längre tid går det att se en tydlig ökning. Brottsligheten är alltjämt en av handelns absolut största utmaningar, säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

I Trygghetsbarometern noteras en kraftig ökning av andelen handlare som drabbats av stöld under den senaste veckan, från 29 till 41 procent.

– Ser vi tillbaka vet vi med oss att de senare månaderna på året ofta är mer stöldtunga. Föregående år skedde förvisso en minskning, men det var också mitt under några av pandemins värsta månader, säger Per Geijer.

Bedrägerier mot handlare ökar

Under hösten och vintern har det rapporterats om allt fler bedrägeriförsök mot såväl allmänhet som handlare, något som även ger utslag i Trygghetsbarometern, där en ökning från 10 till 16 procent noteras.

– Bedrägerier i fysisk butik fortsätter att gäcka svenska handlare, men på senare tid ser vi även att kriminella element riktar in sig på digitala bedrägerier i form av phishing och ransomware. Kunskapen kring hur man undviker att bli drabbad är fortfarande relativt låg och brott likt dessa behöver tas på betydligt större allvar, avslutar Per Geijer.

Per Geijer är säkerhetschef på Svensk Handel. Foto: Svensk Handel.

December 2021: Trots årets högsta omsättning nådde e-handeln inte upp till 2020 års decembersiffra18.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

Svensk Handels E-handelsindikator visar att e-handeln i december 2021 fortsatte att växa jämfört med månaden innan, vilket innebar att e-handeln i december svarade för årets allra högsta omsättning. Jämfört med december 2020 var dock omsättningen 24 procent lägre, mycket beroende på mildare restriktioner 2021. Vidare fortsätter e-handeln från utlandet växa något snabbare än den inhemska.

Svenska och norska coronaregler slår hårt mot en redan drabbad gränshandel5.1.2022 06:00:00 CET | Pressmeddelande

2019 spenderade norska besökare 27,9 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln och bidrog till att skapa 7200 arbetstillfällen i Sverige. Men pandemin medförde att dessa siffror i princip eliminerades. I takt med att samhället öppnades upp vädrade gränshandeln morgonluft, men nya restriktioner slår nu stenhårt mot den handel som betyder så mycket för orterna utmed gränsen mot Norge.