Naturskyddsföreningen håller pressträffar om klimatkrisen

Naturskyddsföreningen håller nu en serie pressträffar om klimatkrisen för att sätta frågan högst upp på allas agenda. På pressträffarna presenteras aktuell statistik om klimatläget, granskningar av den svenska klimatpolitiken, en ny analys om hur ett fossilförbud kan införas samt råd och tips till allmänheten.

– Under pandemin har vi alla vant oss vid regelbundna pressträffar om det allvarliga läget som vi befinner oss i. Vi tycker att klimatkrisen borde få samma typ av uppmärksamhet. Nu gör vi det som regeringen och myndigheter egentligen borde göra, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

På Naturskyddsföreningens pressträffar om klimatkrisen presenteras nyheter, undersökningar och statistik om klimatförändringen. Naturskyddsföreningen har även granskat den svenska klimatpolitiken och pressträffarna kommer att gästas av både forskare och politiker. Råd och tips till allmänheten om engagemang för en fossilfri framtid kommer också att ges.

– Naturskyddsföreningen vill att det införs ett förbud mot fossila bränslen från 2030. Genom pressträffarna vill vi berätta att det inte bara är nödvändigt utan också möjligt. Omställningen måste ta ordentlig fart nu, säger Johanna Sandahl, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningens pressträffar är inspirerade av Folkhälsomyndighetens många pressträffar om pandemin. Klimatkrisen måste behandlas som den akuta kris den är.

Pressträffarna har redan rönt ett stort intresse med fler än 1400 anmälda. Träffarna hålls online och är öppna för alla:

• 5 oktober kl. 9.00-9.45: Fossilförbud – nödvändigt och fullt genomförbart
  • 19 oktober kl. 9.00-9.45: Sanningen om den svenska klimatpolitiken – räcker den ända fram?
  • 10 november kl. 9.00-9.45: Vi ställer politikerna mot väggen - hur kommer de ta sitt ansvar?

Anmäl dig till pressträffarna här.

Naturskyddsföreningen på plats på FN:s klimattoppmöte COP2626.10.2021 15:35:05 CEST | Pressmeddelande

FN:s klimattoppmöte i Glasgow är ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Naturskyddsföreningen kommer att vara på plats och kan ge direktrapporter till media. Här kan du ta del av Naturskyddsföreningens positionspapper med de frågor föreningen kommer att driva och bevaka under mötet, och i efterhand se den pressträff som hölls om klimattoppmötet tidigare idag.

PÅMINNELSE: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   25.10.2021 10:13:39 CEST | Pressmeddelande

Välkommen till en digital pressträff den 26 oktober om FN:s klimattoppmöte i Glasgow – ett helt avgörande möte för att världen ska ha en chans att begränsa de värsta effekterna av klimatförändringarna. Vid pressträffen lyfts bland annat vilka knäckfrågorna är, vad Sverige och EU prioriterar och vilka förväntningar miljörörelsen har. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare, Sveriges biträdande chefsförhandlare och Fältbiologernas ordförande.

Naturskyddsföreningen riktar skarp kritik mot Skogsstyrelsen22.10.2021 10:20:46 CEST | Pressmeddelande

Med anledning av den senaste veckornas rapportering i media om Skogsstyrelsen och dess ledning skickar Naturskyddsföreningen nu ett brev till näringsminister Ibrahim Baylan. Föreningen riktar skarp kritik mot att det skett en successiv nedmontering av naturvårdsarbetet på Skogsstyrelsen de senaste åren. Nu måste regeringen tillse att Skogsstyrelsens arbete präglas av transparens och integritet, kräver Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl.

Industrins frikort från klimatkrav en feltolkning – måste rättas till21.10.2021 07:10:19 CEST | Pressmeddelande

De företag i Sverige som ingår i EU:s utsläppshandel har felaktigt sluppit kompletterande klimatkrav under alla år. Naturskyddsföreningen välkomnar att Klimaträttsutredningen (SOU 2021:21) nu klargör att det går att ställa klimatkrav på dessa verksamheter. Men utredningen lyckas inte presentera ett förslag på hur befintliga verksamheters tillstånd ska kunna omprövas. Ett förbud mot användning av fossil energi till 2030 skulle lösa problemet, skriver Naturskyddsföreningen i sitt remissvar till utredningen.

INBJUDAN: Pressträff om klimatkrisen – Vad står på spel vid FN:s klimattoppmöte?   20.10.2021 13:19:45 CEST | Pressmeddelande

Om Cementa ges tillstånd drar vi beslutet inför Högsta förvaltningsdomstolen20.10.2021 08:08:07 CEST | Pressmeddelande

Cementa förväntas inom kort ges tillstånd till fortsatt kalkbrytning på Gotland utifrån riksdagens nya undantagslag ”Lex Cementa”. Detta trots att problemet med cementbrist ser ut att redan vara löst. Om Cementa ändå ges tillstånd av regeringen kommer vi att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningen på DN debatt i dag.