Nedstängningsstöd måste komma på plats nu

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Regeringen meddelade idag att de förbereder möjligheten att med kort varsel vid behov kunna stänga ned ytterligare verksamheter med stöd av den tillfälliga pandemilagen. Sedan tidigare finns en möjlighet för regeringen att tillfälligt stänga ner köpcentrum och varuhus, men det har hittills inte behövt tags i bruk.

Nu vill regeringen utvidga denna möjlighet till att omfatta alla typer av butiker, gym och andra serviceinrättningarna, oavsett om de finns i köpcentrum eller inte. De nya reglerna föreslås träda ikraft 11 mars 2021.

– Vi förstår att regeringen förbereder sig för att kunna vidta ytterligare åtgärder om smittspridningen skulle öka. Samtidigt är det viktigt att betona att en nedstängning av hela eller delar av samhället är en mycket långtgående åtgärd. Det får bara vara det sista alternativet staten tar till när andra mindre ingripande åtgärder använts och inte gett effekt. Ytterligare begränsningar skulle slå hårt mot såväl företag som samhällsekonomin, säger Anders Holmestig, vd Fastighetsägarna Sverige.

Förslaget till ny förordning ger regeringen långtgående möjligheter att stänga i stort sett alla typer av lokaler för handel, service, gym och sport. Detta innebär att i stort sett hela fastighetsbranschen med affärslokaler kommer att påverkas vid en eventuell nedstängning.

– Om regeringen eller en myndighet begränsar eller stänger ner butiker, restauranger, frisörer med mera måste såväl lokalhyresgäster som fastighetsföretag och bostadsrättsföreningar som drabbas ha en rätt till ekonomisk kompensation. Den tillfälliga pandemilagen har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande har regeringen inte gett något slutligt besked om ersättning till de som drabbas av en eventuell nedstängning. Regeringen behöver därför omgående få en förordning om ersättning vid nedstängning på plats, säger Anders Holmestig.

Fastighetsbranschen tar initiativ för ett tryggare Göteborg och Västsverige3.3.2021 08:00:00 CETPressmeddelande

Fastighetsägarna GFR har tillsammans med Fastighetsakademin gett Stiftelse Tryggare Sverige och Maria Wallin, utvecklingsledare i utsatta områden, i uppdrag att genomföra en kartläggning av trygghetsproblematiken i Göteborgs och Västsveriges utsatta områden. Därefter att ta fram en handledning för hur fastighetsägare kan förebygga och förhindra brott och otrygghet i dessa miljöer. Projektet löper under nio månader och slutredovisas i december 2021.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.