Nestlé, väljer buräggsfritt i ny global policy

Världens största livsmedelsföretag, schweiziska Nestlé slopar ägg från hönor i bur. Beslutet kommer efter en dialog med flera djurorganisationer, bland dem svenska Djurens Rätt. Beslutet träder i kraft globalt från år 2025 men redan inom tre år, 2020, i Sverige och övriga Europa.
Hönor i bur. Foto: CHAIWATPHOTOS/Shutterstock

– Andelen företag som accepterar ägg från hönor i bur har minskat för varje år som gått sedan vi började arbeta ordentligt med den här frågan 2008. Det är glädjande att se att så många företag tar de djuretiska beslut som krävs för att hänga med i tiden, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Nestlé är inte helt säkra på om beslutet går att efterleva i alla delar av Asien men har ändå satt 2025 som globalt mål för utfasning av buräggen. För Europa och Nordamerika kommer omställningen att ha skett senast vid utgången av 2020.

Nestlé omsätter mer än 700 miljarder kronor årligen och är världens största livsmedelsföretag. I dagsläget kommer hela 60 % av Nestlés ägg i Europa från hönor i bur och siffran i övriga världen är ännu högre. Beslutet gäller samtliga äggprodukter, allt från hela skalägg till äggpulver och så kallat flytande ägg.

– Nestlés beslut kommer att ha inverkan på miljontals hönors liv och är ännu ett steg mot en värld där djur inte hålls instängda i burar, säger Camilla Björkbom.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Lidl, Willy’s, Netto, City Gross, Pressbyrån och 7-Eleven valt bort buräggen från de svenska butikshyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom Open Wing Alliance, som är ett internationellt samarbete för hönorna, har måltidsföretagen Sodexo och Compass Group, samt flera av de världens största hotellkedjor antagit nya policys mot burägg det senaste året.

Hönor i bur. Foto: CHAIWATPHOTOS/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Djurens Rätt: Fågelinfluensautbrottet i Sjöbo visar att djurfabrikerna måste monteras ned8.1.2024 16:00:00 CET | Pressmeddelande

Enligt Jordbruksverket har fågelinfluensa konstaterats på en avelsanläggning i skånska kommunen Sjöbo, vilket resulterat i att samtliga 48 000 djur ska avlivas. Utbrottet är ännu ett exempel på att djurfabriker inte bara är ohållbara ur ett djurskyddsperspektiv, utan att de även utgör en grogrund för nästa pandemi. Djurens Rätt kräver att regeringen agerar skyndsamt enligt sju olika åtgärder.