Nestlé, väljer buräggsfritt i ny global policy

Världens största livsmedelsföretag, schweiziska Nestlé slopar ägg från hönor i bur. Beslutet kommer efter en dialog med flera djurorganisationer, bland dem svenska Djurens Rätt. Beslutet träder i kraft globalt från år 2025 men redan inom tre år, 2020, i Sverige och övriga Europa.

Hönor i bur. Foto: CHAIWATPHOTOS/Shutterstock

– Andelen företag som accepterar ägg från hönor i bur har minskat för varje år som gått sedan vi började arbeta ordentligt med den här frågan 2008. Det är glädjande att se att så många företag tar de djuretiska beslut som krävs för att hänga med i tiden, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande för Djurens Rätt.

Nestlé är inte helt säkra på om beslutet går att efterleva i alla delar av Asien men har ändå satt 2025 som globalt mål för utfasning av buräggen. För Europa och Nordamerika kommer omställningen att ha skett senast vid utgången av 2020.

Nestlé omsätter mer än 700 miljarder kronor årligen och är världens största livsmedelsföretag. I dagsläget kommer hela 60 % av Nestlés ägg i Europa från hönor i bur och siffran i övriga världen är ännu högre. Beslutet gäller samtliga äggprodukter, allt från hela skalägg till äggpulver och så kallat flytande ägg.

– Nestlés beslut kommer att ha inverkan på miljontals hönors liv och är ännu ett steg mot en värld där djur inte hålls instängda i burar, säger Camilla Björkbom.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Lidl, Willy’s, Netto, City Gross, Pressbyrån och 7-Eleven valt bort buräggen från de svenska butikshyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom Open Wing Alliance, som är ett internationellt samarbete för hönorna, har måltidsföretagen Sodexo och Compass Group, samt flera av de världens största hotellkedjor antagit nya policys mot burägg det senaste året.

Hönor i bur. Foto: CHAIWATPHOTOS/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.