Notis eller världsnyhet? Så rapporterade världen om det svenska valet
Rapporten ”Notis eller världsnyhet? Det svenska valet 2018 i internationell rapportering och på sociala medier” undersöker hur stora nyhetsmedier i nio olika länder – Frankrike, Kroatien, Polen, Ryssland, Storbritannien, Tjeckien, Tyskland, Ungern och USA – rapporterade om det svenska riksdagsvalet, samt hur valet diskuterades i engelskspråkiga sociala medier och nyhetsmedier globalt. Resultaten jämförs med det utrymme andra nyheter från Sverige fått under året internationellt.
Svenska institutets rapport visar bland annat att:
- Mediebilden av Sverige under 2018 kännetecknas av ett antal stora händelser där fotbolls-VM varit i särklass störst. Den internationella uppmärksamheten kring valet kan jämföras med Sveriges medverkan i Eurovision Song Contest och bilbränderna i Göteborg. I de studerade nio länderna har andra händelser än valet varit de mest rapporterade under 2018; exempelvis krisen i Svenska Akademien, skogsbränderna i augusti och det brittiska prinsparets besök i Sverige i mars.
- I sociala medier genererade valet fem gånger så många inlägg som valet 2014. Men engagemanget, det vill säga antalet delningar och kommentarer, var lägre än för många andra händelser. De tio mest spridda artiklarna om Sverige under 2017 delades i genomsnitt 140 000 gånger, motsvarande siffra för artiklar om valet var 11 000 delningar per artikel.
- Mängden rapportering om det svenska valet varierar mellan olika länder. Bland de nio som studerats särskilt rapporterade nyhetsmedierna i Frankrike mest (214 artiklar) och de i Ryssland minst (54 artiklar).
- Inläggen på sociala medier och nyhetsmediernas artiklar om valet kretsade kring ett begränsat antal ämnesområden: främst valundersökningar, valresultatet, informationspåverkan, Sverigedemokraternas ökning samt migrationsfrågor. Inrikespolitiska frågor som sjukvård och skola var frånvarande i internationell rapportering. När det gäller omnämnanden för politiska partier var Sverigedemokraterna det i särklass mest frekventa.
- Den internationella mediebevakningen av valet var koncentrerad kring valdagen, vilket indikerar ett begränsat intresse för valrörelsen och regeringsbildningen.
- SVT var den svenska källa som utländska nyhetsmedier hänvisade mest till i sin rapportering om valet. Hänvisningar till internationella källor gjordes framför allt till nyhetsbyråer.
Jacob Stenberg, analytiker på Svenska institutet:
– Människors bild av Sverige byggs av många saker och den här rapporten är en viktig pusselbit i vår förståelse för hur Sverige uppfattas utomlands. Valet var en av årets större svenska nyhetshändelser internationellt, men långtifrån den största – underhållning och sport får mycket större utrymme.
– Intressant är också att även om mängden inlägg på sociala medier var fem gånger större än vid det förra svenska valet så ser vi att antalet delningar och kommentarer var jämförelsevis lågt. För många utländska nyhetskonsumenter var valet troligtvis en notis som passerade i nyhetsbruset. Att nyhetsmedier framför allt kom att rapportera om själva valhelgen och om ett fåtal frågor gör också att vi inte ska överskatta omvärldens kunskaper om svensk politik, avslutar Jacob Stenberg.
Ta del av rapporten i sin helhet här: ”Notis eller världsnyhet? Det svenska valet 2018 i internationell rapportering och på sociala medier”
Om rapporten
Svenska institutet (SI) följer och analyserar löpande samtalet om Sverige på ett flertal digitala plattformar och språk. Denna rapport bygger på inhämtade nyhetsartiklar och digitala inlägg om Sverige och det svenska valet på digitala plattformar – framför allt sociala medier, redaktionella nyhetsmedier men också forum och bloggar. I de nio utvalda länderna har de femton största nyhetsmedierna valts ut för närmare analys av hur man rapporterade om det svenska riksdagsvalet.
Nyckelord
Kontakter
Lisa TruedssonPressansvarig, svensk media
Tel:08-453 79 07, 073-684 20 70lisa.truedsson@si.seOm
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum