Nu är det bestämt – Göteborgs Kulturkalas blir av 2021

Den 20–22 augusti 2021 blir det Kulturkalas i Göteborg, på ett annorlunda och anpassat sätt. Nu planeras ett Kulturkalas som ska kunna genomföras även om restriktioner finns kvar; för kulturens, konstens, näringens och göteborgarnas skull.

Copyright: Studiografen

– Den glada nyheten är att det blir ett Göteborgs Kulturkalas i år, men eftersom vi lever mitt i en pandemi gäller det att hitta smarta lösningar som går att genomföra oavsett hur läget ser ut i augusti. Vi satsar på att skapa en hybridfestival där några av programpunkterna blir digitala. De programpunkter som sker ute på stan ska kunna genomföras säkert under rådande restriktioner, men ska också kunna skalas upp om restriktionerna lättar. Det enda som skulle kunna sätta stopp är en total nedstängning, säger Anna Mjörnvik, projektledare på Göteborg & Co för Göteborgs Kulturkalas.

Ett annorlunda kulturkalas

2020 fick Göteborgs Kulturkalas, likt många andra evenemang, ställas in. 2021 kommer kulturen, konsten och näringen att stå i fokus. Göteborgs Kulturkalas kommer nyttja befintliga scener och platser runt om i staden och samarbeta med etablerade aktörer, som har drabbats hårt under året.

– I år är det extra viktigt att merparten av budgeten går till bokningar av programpunkter för att stötta kulturutövare och näring. Därför utnyttjar vi främst de scener som redan finns, fortsätter Anna Mjörnvik.

Om Göteborgs Kulturkalas

Göteborgs Kulturkalas ska bidra till ett mänskligare, roligare och mer hållbart samhälle där staden och regionens kulturliv kan upptäckas.

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Copyright: Studiografen

Elva hållbara upplevelser i Göteborg8.7.2021 08:30:00 CEST | Pressmeddelande

Som världens mest hållbara stad att besöka 2021, utsedd av Lonely Planet, erbjuder Göteborg många härliga hållbara upplevelser att njuta av i och runt staden. Tågförbindelserna hit är bra, nästan alla hotell är miljödiplomerade och du promenerar med lätthet runt till det mesta. Naturen finns runt knuten eller för den delen mitt i stan. Här ger vid dig elva upplevelser för en grönare svemester nu i sommar.

Göteborgs Kulturkalas 2021 – det största minsta någonsin30.6.2021 11:39:52 CEST | Pressmeddelande

När Göteborgs Kulturkalas drar igång den 20–22 augusti är det det minsta och samtidigt det största någonsin. Med nyheten Kulturpresenten, där du bokar och får hem din alldeles egna kulturupplevelse, och med programpunkter på 70 platser över hela Göteborg. Standup på Kajskjul 8, streamade konserter, konstvandring i Hammarkullen och Breakdance i Kviberg, välj din favorit från årets Kalas!