Nu har regeringen chansen att begrava skuldkvotstaket

Finansinspektionen går inte vidare med ett eventuellt skuldkvotstak. Det står klart efter att FI:s generaldirektör Erik Thedéen på onsdagen presenterade förslaget om strängare amorteringsregler för hushåll som lånar mer än 4,5 gånger årsinkomsten.

- Om FI:s förslag blir verklighet kommer det att bli påtagligt för många löntagare. 4,5 gånger årsinkomsten motsvarar t ex 1,2 miljoner för en barnskötare. Det blir ännu svårare för förstagångsköpare att etablera sig på bostadsmarknaden. Bristen på rörlighet i det befintliga beståndet förstärks och hushållens marginaler sjunker. Däremot är det positivt att FI avvisar ett skuldkvotstak, menar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har inte velat ge något klart besked om hur regeringen ställer sig till ett skuldkvotstak. Tvärtom verkar Bolund ha inväntat FI:s rekommendationer. Det innebär att dörren som Bolund haft på glänt nu bör stängas.

- Skulderna har ökat i förhållande till inkomsterna. Men det är inte belagt att Sverige har en bostadsbubbla. Kostnadsläget i storstäderna kan i stor utsträckning förklaras med en motiverad prisuppgång till följd av tillväxt och bostadsbrist, fortsätter Björn Wellhagen.

I stället för åtgärder som skapar ännu fler hinder in till bostadsmarknaden behövs konstruktiva förslag som underlättar starten på en bostadskarriär.

- Storleken på föräldrarnas plånbok blir allt viktigare med höjda krav på kontantinsats och tuffare lånevillkor. Men expertmyndigheternas förslag löser inte strukturproblemen. Därför behövs djärva politiska reformer som förmånliga startlån för förstagångsköpare, inspirerade av studielånssystemet, avslutar Björn Wellhagen.

Det krävs mer och modigare reformer18.1.2019 09:59Pressmeddelande

Sveriges Byggindustrier gratulerar statsminister Stefan Löfven till regeringsbildningen. Men den bostadspolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet och Liberalerna är otillräcklig. - Inga av förslagen sänker trösklarna in till bostadsmarknaden för den som saknar kontakter, kötid och kapital. Det krävs mer och modigare reformer. Höj bolånetaket för förstagångsköpare, inför ett subventionerat bospar för unga och gör en kraftfull sänkning av reavinstskatten för ökad rörlighet, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: Rätt att trappa av investeringsstödet13.12.2018 12:00Pressmeddelande

Riksdagens beslut att släppa fram Moderaternas och Kristdemokraternas budget för 2019 innebär att investeringsstödet för nyproduktion av hyresrätter trappas av. Sveriges Byggindustrier välkomnar beskedet. - Byggsubventioner stör marknaden och skapar osäkerhet. Fördelningspolitiskt har det inte heller haft önskvärd effekt. Boende i husen har en disponibel inkomst väl över hyresgäster i både de aktuella kommunerna och riket som helhet, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.

Sveriges Byggindustrier: En tredjedel av marknaden för nyproducerade bostäder borta på två år24.10.2018 06:00Pressmeddelande

2019 påbörjas 42 500 bostäder – ett tapp med 21 500 sedan konjunkturtoppen 2017. Det spår Sveriges Byggindustrier i höstens konjunkturprognos. - Vi har varnat för det här. Bolånetak och skärpta amorteringskrav har kraftigt begränsat andelen hushåll som kan finansiera en bostad. En tredjedel av marknaden för nyproduktion har försvunnit på två år. Det sjunkande bostadsbyggandet kommer få spridningseffekter i övriga ekonomin, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.