Nu har regeringen chansen att begrava skuldkvotstaket

Finansinspektionen går inte vidare med ett eventuellt skuldkvotstak. Det står klart efter att FI:s generaldirektör Erik Thedéen på onsdagen presenterade förslaget om strängare amorteringsregler för hushåll som lånar mer än 4,5 gånger årsinkomsten.

- Om FI:s förslag blir verklighet kommer det att bli påtagligt för många löntagare. 4,5 gånger årsinkomsten motsvarar t ex 1,2 miljoner för en barnskötare. Det blir ännu svårare för förstagångsköpare att etablera sig på bostadsmarknaden. Bristen på rörlighet i det befintliga beståndet förstärks och hushållens marginaler sjunker. Däremot är det positivt att FI avvisar ett skuldkvotstak, menar Björn Wellhagen, näringspolitisk chef på Sveriges Byggindustrier.

Finansmarknadsminister Per Bolund (MP) har inte velat ge något klart besked om hur regeringen ställer sig till ett skuldkvotstak. Tvärtom verkar Bolund ha inväntat FI:s rekommendationer. Det innebär att dörren som Bolund haft på glänt nu bör stängas.

- Skulderna har ökat i förhållande till inkomsterna. Men det är inte belagt att Sverige har en bostadsbubbla. Kostnadsläget i storstäderna kan i stor utsträckning förklaras med en motiverad prisuppgång till följd av tillväxt och bostadsbrist, fortsätter Björn Wellhagen.

I stället för åtgärder som skapar ännu fler hinder in till bostadsmarknaden behövs konstruktiva förslag som underlättar starten på en bostadskarriär.

- Storleken på föräldrarnas plånbok blir allt viktigare med höjda krav på kontantinsats och tuffare lånevillkor. Men expertmyndigheternas förslag löser inte strukturproblemen. Därför behövs djärva politiska reformer som förmånliga startlån för förstagångsköpare, inspirerade av studielånssystemet, avslutar Björn Wellhagen.

Ny vägledning för små- och medelstora byggföretag gör det lättare att hållbarhetsredovisa27.6.2018 13:00Pressmeddelande

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond, SBUF, har finansierat en vägledning för hållbarhetsredovisning med särskilt fokus på små och medelstora företag. - Sedan 2017 finns ett lagkrav på hållbarhetsredovisning i samband med årsredovisningen för större företag. Nu stödjer vi små och medelstora företag, som inte alltid omfattas av lagkravet. Målet är en fossilfri och konkurrenskraftig byggsektor till år 2045, säger Birgitta Govén, energiexpert på Sveriges Byggindustrier.

Byggavtalet fredat trots ny lag om entreprenörsansvar19.6.2018 16:16Pressmeddelande

Idag tisdag röstade riksdagen ja till regeringens proposition Ett entreprenörsansvar för lönefordringar i bygg- och anläggningsbranschen. Det är väl känt sedan tidigare att Sveriges Byggindustrier anser att lagförslaget kan komma att bli en börda för Sveriges småföretagare. Under våren har vi fört intensiva samtal med regeringen kring lagförslaget och vad det innebär för vårt kollektivavtal. Vi kan nu konstatera att regeringen lyssnat på oss och låter de kollektivavtal i sektorn som innehåller ett entreprenörsansvar vara fredade, säger Mats Åkerlind, förhandlingschef på Sveriges Byggindustrier.

Regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch i nationella planen för infrastruktur4.6.2018 15:02Pressmeddelande

På en pressträff idag måndag presenterade infrastrukturminister Tomas Eneroth och Isabella Lövin, klimatminister och vice statsminister, regeringens nationella plan för infrastrukturen åren 2018-2029. Regeringen har beräknat att den nationella planen kommer ligga till grund för 235 000 årsarbeten över perioden 2018-2029. - Det är positivt att regeringen pekar ut bygg- och anläggning som en framtidsbransch. Det skickar en viktig signal till Sveriges alla kommuner att utveckla bygg- och anläggningsprogrammen för att göra dem attraktiva för unga tjejer och killar, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.

Regeringen missar tåget som går - måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala31.5.2018 10:29Pressmeddelande

- Stefan Löfven (S) håller på att missa tåget som går för att rusta Sverige för 11 miljoner invånare 2025. Regeringen måste komma igång tidigare med fyrspåret mellan Stockholm - Uppsala. Om bostadsbyggandet går ner är det viktigt att hålla uppe investeringstempot för infrastruktur. Järnvägssträckan Stockholm - Uppsala är viktig inte bara för Stockholmsregionen utan för hela Sverige. Sträckan påverkar alla tåg som går längst Ostkustbanan mot Sundsvall och Gävle, samtidigt som den påverkar Dalabanan mot Sala och Borlänge, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier.