Nu lanseras Jill Johnsons vita vin - Nashville Stories Bianco

Det tredje släppet i Jill Johnsons vinserie Nashville Stories heter Nashville Stories Bianco och är ett friskt, aromatiskt vitt vin från Piemonte i Italien. Vinet har artikelnummer 50554, kostar 109 kr och finns att beställa på Systembolaget from idag.

Nashville Stories är smakfullt utvalda viner som passar tillfällen där gemenskap, mat och musik står i centrum. Nu släpper Jill Johnson Nashville StoriesBianco, ett efterlängtat vitt vin som är en uppföljare till Nashville Stories Red och Nashville StoriesProseccoBrut. Det nya vita vinet är ett torrt italienskt vin från regionen Piemonte som bjuder på uppfriskande aromatiska toner, härlig frukt och elegant mineralitet.

– Jag hoppas att min passion för mat och dryck lyser igenom vinet. Tanken bakom Nashville StoriesBianco; precis som med alla Nashville Stories viner, är att det ska innehålla en smakpalett som passar flera olika tillfällen och smaklökar. Jag ville göra ett vin som skulle uppskattas av min bekantskapskrets runt om i världen – från mina musikskapande vänner i Nashville, till mina matintresserade nära och kära i Ängelholm och våra grannar på Kreta. Det är ett vin att umgås kring och skapa minnen till, säger Jill Johnson.

Under hösten 2020 påbörjade Jill sin resa mot att bli sommelier för att fördjupa sina kunskaper om ädla drycker. Tillsammans med samarbetspartnern Spring Wine & Spirits har hon varit högst involverad i framtagningen av vinet för att säkerställa dess stil, smak och kvalitet.

– Vi är glada över att lansera ett vitt vin i Nashville Stories-familjen. Jills engagemang i processen har varit stort och viktigt för att ta fram ett vitt vin med Nashville Stories-kvalitet. Både proseccon och det röda vinet har fått fint mottagande. Nashville StoriesBianco är ett torrt, friskt vin med pigg syra och fruktiga toner som håller minst lika hög kvalitet som sina föregångare, säger Carina Tidén, produkt- och utvecklingschef på Spring Wine & Spirits.

Nashville StoriesBianco passar till vit fisk, skaldjur eller kyckling samt tonfisksallad, krämiga pastarätter och risotto. Kan även drickas som aperitif eller serveras på egen hand, gärna väl kylt med tilltugg en varm kväll på terrassen i goda vänners lag.

Nashville StoriesBianco kostar 109 kronor, har artikelnummer 50554-01 och finns att beställa i Systembolagets beställningssortiment från och med 15 mars.

Fakta: Nashville StoriesBianco
Ursprung: Italien: Piemonte Bianco DOC | Producent: Spring Wine & Spirits AB| Druvor: Cortese 38%, Moscato 37%, Chardonnay 15%, Sauvignon Blanc 10%| Alkoholhalt: 12% vol Art.nr: 50554-01| Pris: 109 kr, flaska 75 cl | Distribution: Systembolagets beställningssortiment from 15 mars 2021

För mer information, vänligen kontakta;
Carina Tidén, produkt- och utvecklingschef, Spring Wine & Spirits,
tel+46 (0) 70 799 32 31
carina.tiden@springwine.se

Plantation fortsätter att utforska romvärlden med Plantation Vintage Peru 200620.4.2021 08:50:00 CEST | Pressmeddelande

Plantation är en av världens mest berömda och hyllade romproducenter. 27 april är det äntligen dags för ett nytt släpp från deras vintageserie, där de delar med sig av romupplevelser från särskilt intressanta destillerier. Efter nedslag på Jamaica, Barbados och Fijiöarna är det nu dags att upptäcka ett avlägset hörn på världens romkarta: Peru. Plantation Vintage Peru 2006 lanseras den 27 april, har artikelnummer 40939 och kostar 799 kronor. Endast 426 flaskor släpps på den svenska marknaden.

El Esteco Old Vines Criolla 2019 - hantverksvin av bortglömd druva31.3.2021 12:00:07 CEST | Pressmeddelande

Den 7 april lanseras El Esteco Old Vines Criolla 2019 i Systembolagets tillfälliga sortiment. Ett ovanligt roligt vin på den nästintill bortglömda druvan criolla. Dessutom på vinrankor som är mer än 60 år gamla. Vinet har fått jäsa naturligt på cementtank och buteljerades ofiltrerat. Resultatet är ett rödvin som är så elegant och lätt att Argentinas vininstitut INV envisas med att klassificera det som rosé. Det här hantverksvinet kostar 199 kr och har artikelnummer 93265.

Lagringsfavoriten Tahbilk Museum Marsanne i Systembolagets tillfälliga sortiment10.3.2021 09:52:46 CET | Pressmeddelande

Den 16 mars släpps Tahbilk Museum Marsanne 2014 i Systembolagets exklusiva tillfälliga sortiment. Det här är ett av våra bästa exempel på att det inte bara är dyra viner som utvecklas fint när de lagras. Den strålande årgången 2014 är redan lagrad hos producenten, men du kan naturligtvis spara det ännu längre. Artikelnummer på Systembolaget 95291 och kostar 159 kronor.

Spring Wine & Spirits lanserar nu Barefoot Wine Seltzer; Strawberry Guava i Sverige!5.3.2021 09:23:05 CET | Pressmeddelande

Fenomenet Hard Seltzer har tagit världen med storm och nu kommer äntligen Wine Seltzer till Sverige. Fördelarna kring den nya dryckestrenden är flera: Wine Seltzer har en låg alkoholhalt på 4 %, är glutenfri och innehåller endast 70 kcal per 250 ml. Det gör Barefoot Wine Seltzer till ett friskt och fräscht alternativ till öl och cider. Barefoot Wine Seltzer Strawberry & Guava har artikelnummer 50585 och kostar 19,90 kr exklusive pant 1 kr per burk. Produkten har säljstart den 8 mars och säljs i fyrpack.