Nu öppnar förförsäljningen av plug-in versionen av nya SEAT Leon.

SEAT fortsätter sin elektrifieringsoffensiv med att presentera den effektiva plug-in hybriden SEAT Leon e-Hybrid, nu kan den beställas på svenska marknaden.
  • Enastående prestanda med 204 hästkrafter och en räckvidd på 60 km helt utan lokala utsläpp
  • Uppkopplad med senaste generationen av SEAT CONNECT och säkerhetssystem på högsta nivå
  • Tre års fri hemmaladdning med 100% förnybar el från Skellefteå Kraft ingår

Södertälje, 13 juli 2020. Som ett led i SEATs elektrifieringsoffensiv startar nu förförsäljningen av den avancerade plug-in hybriden SEAT Leon e-Hybrid. Tidigare i år lanserade SEAT den fjärde generationen av märkets storsäljare och den nya modellen togs positivt emot av marknaden tack vare snygg design, bränslesnåla motorer, digital uppkoppling och assistanssystem på högsta nivå. Med SEAT Leon e-Hybrid presenteras ännu ett mer hållbart alternativ från SEAT.

SEAT Leon e-Hybrid har en motor på 1,4 liter med en effekt på 204 hk och ger en räckvidd på cirka 60 km (WLTP) i helt elektriskt läge och därmed helt utan lokala utsläpp. Modellen erbjuds i den mer generöst och sportigt utrustade FR versionen med bland annat 3-zons Climatronic, digital instrumentering och 17” lättmetallfälgar. Leon e-Hybrid erbjuds även som kombimodell, vilken SEAT döpt till Sportstourer.

Per Brinkenberg, chef SEAT Sverige, meddelar att ”Med nya Leon e-Hybrid attraherar vi fler kunder som önskar en mer hållbar livsstil, modellen tar oss ett stort steg vidare i vår elektrifieringsoffensiv och fortsatta volymutveckling, och vi vet att vår kombimodell, Leon e-Hybrid FR Sportstourer, är perfekt för både tjänstebils- och privatkunden.”

Även plug-in versionen av nya Leon erbjuder digital uppkoppling genom den senaste versionen av systemet SEAT CONNECT och är utrustad med säkerhets- och assistanssystem på högsta nivå.

SEAT rekommenderar att man alltid laddar säkert med en laddbox, därför erbjuder märket under lanseringsperioden en smart laddbox inkl. standardinstallation från Bee Charging Solutions för endast 4 475 kr inkl. moms (nettopris)*. Dessutom erbjuds fri hemmaladdning i tre år med 100% förnybar el om man tecknar elavtal med Skellefteå Kraft*.

”Jag är övertygad om att nya Leon e-Hybrid kommer passa många köpare. Med ett frånpris på 323 900 kr, privatleasing från 3 495 kr per månad, tre års fri hemmaladdning, kostnadsfritt Pluspaket, en prestanda på 204hk och dessutom ett starkt laddboxerbjudande har nya Leon e-Hybrid ett av de mest konkurrenskraftiga erbjudandena som finns på svenska marknaden idag.”, säger Edward Kairenius, försäljningschef SEAT Sverige.

Nya SEAT Leon e-Hybrid kan beställas hos alla svenska SEAT-återförsäljare.

*Läs mer om villkoren på seat.se

SEAT är det enda företaget som designer, utvecklar, tillverkar och marknadsför bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), säljer fordon under varumärkena SEAT och CUPRA, medan SEAT MÓ täcker mobilitetsprodukter och -lösningar för staden. SEAT exporterar 81% av sina bilar och finns i mer än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574 100 bilar och satte med det ett nytt försäljningsrekord i företagets i historia..

SEAT-koncernen har fler än 15 000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell – där de mycket populära modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEATs första helt eldrivna bil, i Slovakien. Dessa anläggningar förenas av SEAT:CODE, mjukvaruutvecklingscentret i Barcelona.

SEAT planerar investeringar på 5 miljarder euro fram till 2025 i FoU-projekt för utveckling av nya modeller, ny utrustning och faciliteter. Företaget strävar efter att göra Martorell till en anläggning helt utan koldioxidutsläpp år 2050.

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)