Nu öppnar Gärstad återbrukshall

På måndag, den 25 november, slår Gärstads återbrukshall upp portarna. Det innebär att alla tre mottagningshallar som Tekniska verken byggt under våren på återvinningscentralerna Gärstad, Malmen och Ullstämma, nu är klara.

Den första hallen invigdes på Ullstämma den 10 oktober och den andra den 28 oktober på Malmen. Syftet med återbrukshallarna är att skapa bättre förutsättningar för ett cirkulärt resurseffektivt samhälle, där fler saker ska kunna återanvändas för att avfallsmängderna ska minska.

Bemanningen sker i samarbete med Linköpings kommun, och är tjänster som skapar meningsfull sysselsättning för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden. Tekniska verken har anställt tre personer som kommer att jobba i mottagningshallarna.

Det som lämnas vid återbrukshallarna kommer att säljas eller skänkas vidare via lokala välgörenhetsorganisationers butiker och verksamheter, ingen försäljning sker på återvinningscentralerna.

Liselott Myrbråten, affärsområdeschef avfallstjänster, Tekniska verken,
liselott.myrbraten@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av drygt 230 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Pressinbjudan: Moderaternas ekonomisk-politiska talesperson besöker Malmen återvinningscentral23.1.2020 15:39:15 CETPressmeddelande

Imorgon fredagen den 24 januari, kommer Elisabeth Svantesson (M), ekonomisk-politisk talesperson, till Linköping för att tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Niklas Borg (M) besöka Tekniska verkens återvinningscentral Malmen och Ryds Herrgård. På besöken deltar även bland annat Fredrik Lundén (M), ordförande i Arbetsmarknadsnämnden, samt Charlotta Sund, vd för Tekniska verken i Linköping.