Måleribranschens Yrkesnämnd

Nu ska Sveriges bästa unga målare utses 2022

Nu kan unga över hela Sverige ansöka om en plats för att tävla om att bli Sveriges bästa målare. Tävlingarna ska locka fler unga till att söka måleriinriktningen på gymnasiet.

- Måleribranschen är i ett stort behov av nya kompetenta medarbetare. Vi vill genom vår tävlingsverksamhet utmana unga målare att visa upp sitt yrkeskunnande. Genom tävlingarna hoppas vi få fler ungdomar att söka måleriutbildningen och sedan få jobb i vår bransch. Vi hoppas också kunna visa att det finns stora karriärmöjligheter när de har kommit in i yrket, säger Jonas Lindberg, kanslichef på måleribranschens Yrkesnämnd, MYN.

15 ska bli 3

Nu vill MYN ha hjälp av Sveriges skolor att skicka fram sina bästa kandidater bland gymnasieelever som går måleriprogrammet. Tre av dessa hundratals kommer att ha chans att tävla om en plats i måleri-SM 2022.

– Vi tycker att det är dags att ge en plattform till alla fantastiska talanger som vågar synas, säger Jonas Lindberg.

Hur gör man för att söka?

På måleribranschens yrkesnämnds hemsida kan du som är mellan 16-21 fylla i ett ansökningsformulär.

Du kan läsa mer på malare.nu

Susanna Molinder,
projektkoordinator
susanna@storstadmedia.se

Jonas Lindberg, MYN
Fanny Larsson tävlade i Måleri-SM 2018.

Måleribranschens Yrkesnämnd

Om MYN
Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN) är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor. MYN arbetar i första hand med rekrytering, utbildning och gesällprov.
Via MYN får du som är eller vill bli målare information om yrket, utbildningen och möjliga karriärvägar.

Det är viktigt att landets yrkeslärare får så goda förutsättningar som möjligt för att utbilda ny arbetskraft åt måleribranschen. Hos MYN hittar yrkeslärare uppdaterad information om vilka kompetenser som efterfrågas av branschen och vilka krav som ställs på dagens och morgondagens målare.

Utbildning av målare ska hålla högsta möjliga kvalitet så att arbetsgivare kan anställa kvalificerad arbetskraft. MYN arbetar därför aktivt, såväl via nätverk som i egen regi, med insatser för att främja skolors och företags förmåga att bedriva en kvalitativ utbildning av målare.

Följ Måleribranschens Yrkesnämnd

Senaste pressmeddelandena från Måleribranschens Yrkesnämnd