Nu tas första spadtaget för den nya bron på Djurgården!

För ett år sedan utlovade Kungliga Djurgårdens Förvaltning en ny gångbro mellan Museiparken på Norra Djurgården och Rosendal på Södra Djurgården. Nu sätts spaden i marken för Folke Bernadottes bro! Och det är bara början på en rad satsningar och investeringar på Djurgården.

Den blivande bron mellan Museiparken och Rosendal.

Spadtaget tas på norra sidan av Djurgårdskanalen, den 26 oktober kl 06.30, på brinken nedanför Tekniska och Etnografiska museet. De fem museicheferna för Etnografiska, Tekniska museet, Polismuseet, Riksidrottsmuseet och Sjöhistoriska sätter spadarna i marken tillsammans med Tin-Tin Jersild från Rosendals Trädgård. En ljusprojektion visar hur bron kommer att se ut när den invigs hösten 2019. Det är en av alla satsningar som kommer att göra Djurgården än mer tillgängligt, intressant och roligt för de 15 miljoner människor från jordens alla hörn som årligen besöker oss.

Under de närmaste fem åren investeras drygt 2 miljarder i kulturarvet, i nya upplevelser och därmed i Stockholms attraktionskraft. Världens berg-och dalbanetätaste tivoli Gröna Lund får ännu en häftig berg-och dalbana. Grannen Liljevalchs bygger till och anlägger ett nytt torg och i samma kvarter bygger Pop House ut, och renoverar samtidigt det nyligen förvärvade Cirkus. Junibacken utvidgar och på Biskopsudden byggs en ny restaurang med Michelin-ambitioner under ledning av Tommy Myllymäki & Svenska Brasserier.

Djurgårdens intressenter samarbetar för att stärka destinationen och verkar för att den utvecklas på ett hållbart sätt. Som Skandinaviens främsta attraktion ser man ett ansvar att tänka långsiktigt och att lyfta viktiga framtidsfrågor, vilket genomsyrar satsningar som sker. Nordiska museet satsar på en stor utställning om Arktis som berör oss alla. Rosendals Trädgård tar genom ”Initiativ 2000 kvm” sig an utmaningen att odla fram en hållbar matkultur som respekterar gränserna för vad planeten tål. På Skansen växer kunskapscentret ”Baltic Sea Science Center” fram, vilket lyfter Östersjöns aktuella miljöutmaningar och beräknas öppna i april 2019. Statens Maritima Museer presenterar Östersjöns världsunika kulturarv i ett helt nytt marinarkeologiskt museum som planeras öppna 2020.

I samband med första spadtaget tänds åter vinterbelysningen på Djurgården som i år också lyser upp den norra sidan, Djurgårdsbron och Galärvarvsmuren.

Datum: 26 oktober 2018

Tid: 06.30-08-00

Plats: vid fundamentet för Folke Bernadottes bro vid Museiparken och inne på Tekniska museet

Anmälan: Camilla ZedendahlKungliga Djurgårdens intressenter, 0709-906973

Royal Djurgården

Djurgården är en grön oas mitt i centrala Stockholm där både stockholmare och besökare från hela världen kan njuta av såväl natur som ett rikt utbud av attraktioner. Vi på Djurgården har en flerhundraårig tradition som plats för nöjen och rekreation, en tradition som vi tillsammans vill bära vidare in i framtiden.

Här på Djurgården samarbetar vi. Genom Kungl. Djurgårdens Intressenter samarbetar 48 av Djurgårdens aktörer för att du ska få den bästa möjliga upplevelse hos oss och för att vår gemensamma plats Royal Djurgården – Skandinaviens främsta attraktion, ska utvecklas på ett klokt och hållbart sätt.

Royal Djurgården Visitor Center är en auktoriserad turistinformation på Djurgården. Här samlar och informerar vi om alla besöksmål på södra och norra Djurgården. Bakom Royal Djurgården Visitor Center står Kungl. Djurgårdens Intressenter och våra partners Länsstyrelsen i Stockholms län, Förbundet för Ekoparken, Världsnaturfonden WWF, Kungliga Djurgårdens Förvaltning och Djurgårdsbrons Sjöcafé.

Den blivande bron mellan Museiparken och Rosendal.

Holger Blom’s sea lion terrace becomes the Baltic Sea Science Center22.3.2019 14:10:01 CETPressmeddelande

How should Skansen use the former sea lion terrace that has stood unused for many years? The location between Skansen Aquarium, the Galejan Fairground and the former Elephant House was too central to be left empty. Head of the Zoological Department Tomas Frisk and CEO of Skansen John Brattmyhr put their heads together. They contacted Stockholm University and the Swedish University of Agricultural Sciences, and together they began thinking about a knowledge centre for the Baltic Sea and the environment – a place for learning. Architect Katarina Wahlström from KAWA and landscape architects Topia were commissioned to produce an initial sketch for the area.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.