Ny forskning ska öka säkerheten för oskyddade trafikanter
Att gå eller cykla är bra för både hälsan och miljön. Att som barn få in rutiner för fysisk aktivitet i vardagen kan även skapa förutsättningar för mer hälsofrämjande levnadsvanor i vuxen ålder. Ett hinder för att låta barn gå eller ta cykeln till exempelvis skolan kan vara att trafikmiljön inte upplevs som säker. I ett nytt forskningsprojekt ska forskare från VTI undersöka vilka krav dagens trafikmiljö ställer på barn i olika åldrar då de går eller cyklar till skolan. Resultaten kommer att utgöra en bas för ett digitalt verktyg som ska kunna användas för att identifiera lämpliga skolvägar för barnen och framförallt för att kunna utforma trafikmiljön på ett sätt som är säkert för barn att röra sig i. Resultat ska kunna användas av olika aktörer som kommuner, skolor och inom forskningen.
Identifiera uppmärksamhetskrav längs skolvägen
Forskarna kommer att följa ett antal barn när de går eller cyklar till skolan.
– Vi kommer mäta deras blickbeteende, be dem att berätta om sin skolväg medan de tar sig fram och filma deras färd. Enligt en uppmärksamhetsmodell kallad MiRA, identifierar vi kraven som ställs längs med varje barns skolväg. Det kan till exempel handla om stopplikt, rödljus, skymda överfarter eller obevakade övergångsställen, säger Katja Kircher, forskningsledare på VTI.
– Utifrån barnens beteende i förhållande till kraven som barnen möter längs med sin väg till skolan bedömer vi sedan hur rimliga kraven är.
Länsförsäkringars forskningsfond finansierar även ett nytt projekt där forskare från VTI i nära samarbete med cykelhjälmsföretaget Hövding, ska studera bakomliggande orsaker till cykelolyckor. Statistik visar att olyckor med cykel är ett stort problem, i synnerhet de allvarliga olyckorna som resulterar i bestående konsekvenser. Cykelhjälmen från Hövding aktiveras om den utsätts för accelerationer som får "airbagen" att lösa ut. Forskarna kommer i projektet att ta kontakt med personer som har fått sin Hövding aktiverad för att ta reda på varför en aktivering skett.
– Idag saknas tillräcklig kännedom om bakomliggande orsaker till cykelolyckor. Vi kan med denna enkla metod samla in data över en relativt lång tid. Det ger oss förutsättningar för en unik datainsamling, säger Jan Andersson, professor vid VTI.
Reducering av antalet cykelolyckor
Projektets fokus är att försöka förstå en rad sociala och kulturella aspekter som leder fram till att en olycka inträffar. Utifrån denna kunskap avser forskarna komma med potentiella förslag på hur cykelolyckor ska reduceras. Resultatet kommer till exempel att kunna nyttas för att utveckla framtidens digitala stödsystem för cyklister, där exempelvis bilisten får kännedom om var cyklisten är utan att se cyklisten.
-Länsförsäkringars Forskningsfond har som uppgift att stödja forskning som bidrar till en ökad ekonomisk och fysisk trygghet i samhället. Trafiksäkerhet och oskyddade trafikanter har länge varit ett prioriterat område och vi hoppas projekteten ska ge oss ny kunskap som kan bidra till att minska skadorna, säger Mari Sparr forskningsledare teknik hos Länsförsäkringar.
-Oskyddade trafikanter är en grupp som vi behöver värna då den utgör ungefär 70 procent av det totala antalet allvarligt skadade i trafiken. Tyvärr är trenden inte heller avtagande.
Mer information
Katja Kircher, 013–20 41 18, katja.kircher@vti.se
Jan Andersson, 013–20 42 64, jan.andersson@vti.se
Mari Sparr, 072-142 83 94Mari.Sparr@lansforsakringar.se
Bilder
Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Stora mängder mikroplaster från vägmarkeringar23.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slitage av vägmarkeringar är en viktig källa till utsläpp av mikroplaster. Mängderna är svåra att beräkna men ligger uppskattningsvis på samma nivå som utsläppen från andra betydande och redan kända källor. Det visar en ny studie från VTI.
Cykling och ledarskap i fokus på Forum Vätternrundan 202410.4.2024 09:47:11 CEST | Pressmeddelande
Förra årets Forum Vätternrundan, som lanserades i samband med Vätternrundans Cykelvecka, blev en milstolpe för att lyfta cykelns betydelse i samhället. Den 14 juni är det återigen dags att samla branschexperter, forskare, politiker, folkhälsovetare, visionärer och cykelentusiaster till en dag av diskussioner och föreläsningar. I spetsen för årets program står Ari Riabacke, besluts- och ledarskapsexpert inom näringslivet.
Nytt projekt för lägre koldioxidutsläpp från färjorna i Östersjön8.4.2024 08:56:40 CEST | Pressmeddelande
Färjeförbindelser mellan fastlandet och öarna i Centrala Östersjön utgör en viktig del av de intermodala transportkedjorna som förbinder öarna med fastlandet. Nu går nio partner samman i ett nytt internationellt projekt för att minska koldioxidutsläppen från ö- och skärgårdsfärjor i centrala Östersjöregionen.
Vi startar ett nytt innovationsprogram för framtidens byggda miljö och mobilitet27.2.2024 14:19:20 CET | Pressmeddelande
Shift2Access är ett av fem nya innovationsprogram som blir del av en tioårig svensk insats för omställningen till ett hållbart samhälle. Idag tillkännagav Vinnova, Energimyndigheten och Formas beslut i utlysningen Impact Innovation som innebär en stor satsning på nytänkande samverkan och lösningar för framtidens byggda miljö och mobilitet.
Ny rapport: "Satsa på batteribyten i Sverige"13.2.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Batteribytessystem för tunga fordon har viktiga fördelar jämfört med andra sätt att elektrifiera transportsystemet. Därför bör regeringen ta initiativ till ett pilotprojekt för att möjliggöra ett utbyggt system för batteribyten också i Sverige. Det är rekommendationen i en ny rapport från VTI.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum