Ny forskningsrapport med fokus på polisens trafiksäkerhetsarbete

Idag publiceras en ny och omfattande forskningsrapport om polisens trafiksäkerhetsarbete från Linköpings universitet. Det är professor Stefan Holgersson, som tillsammans med Ossian Grahn och Sören Wictorsson har arbetat med studien.

Idag publiceras en ny och omfattande forskningsrapport om polisens trafiksäkerhetsarbete från Linköpings universitet. Det är professor Stefan Holgersson, som tillsammans med Ossian Grahn och Sören Wictorsson har arbetat med studien.
Forskningen har i huvudsak finansierats av Stiftelsen MHF:s fond för trafiksäkerhet, men även med medel från FORTE och Handelsbankens forskningsstiftelser.

Rapporten har två huvudsyften – att belysa den svenska polisens arbete med trafiksäkerhet och att åskådliggöra sådana strukturella problem inom polisen som inte bara medför negativa konsekvenser för trafiksäkerhetsarbetet utan även för andra verksamhetsområden inom polisen. Rapportförfattarna är utifrån forskningsresultaten ganska kritiska till hur trafiksäkerhetsarbetet leds av polismyndigheten.

Om författarna
Stefan Holgersson är docent i informationssystemsutveckling vid Linköpings universitet och professor i polisvetenskap vid polishögskolan i Oslo. Han arbetar som polis i Norrköping. Ossian Grahn är utbildad jurist och journalist. Han har arbetat med journalistik i drygt 20 år. De senaste två åren har han medverkat i olika forskningsprojekt. Sören Wictorsson har arbetat som trafikpolis i 23 år och är polisiärt fullutbildad inom trafiksäkerhetsområdet, tillika utbildad polisiär instruktör, inom ämnena utryckningskörning för bil och mc, flygande inspektion, genomsnittsmätning, laser med mera. De sista sex åren var han ansvarig för polisens alla trafiksäkerhetsutbildningar på Polishögskolan. Han är numera pensionär, men är fortfarande engagerad inom trafiksäkerhetsområdet.

MHF:s kommentar
I den offentliga och mediala debatten hamnar Polisens trafiksäkerhetsarbete ofta i bakgrunden av andra polisfrågor. Idag handlar mycket om gängvåld och skjutningar och hur polisarbetet ska hantera dessa problem. Men vi får inte glömma bort att under 2019 dödades ungefär dubbelt så många personer i trafiken som till följd av dödligt våld. Många av de människor som förolyckas och skadas allvarligt i trafiken skulle kunna definieras som brottsoffer eftersom dödsfallen och skadorna ofta är följden av att ett eller flera brott har begåtts. Trafikbrotten är idag ett väsentligt brottsproblem.

–MHF anser att trafiksäkerhetsarbetet är en viktig del av polisens arbete och välkomnar en saklig debatt kring dessa frågor, säger MHF:s trafiksäkerhetschef Lars Olov Sjöström.

Rapportens omslagsbild

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 12 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 200 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

I Coronatider: MHF skapar särskild webbsida för att uppmuntra medlemmar27.3.2020 16:20:12 CETPressmeddelande

Corona: MHF skapar sida för medlemmarnas förströelse i Coronatider. Kanske är några inte så vana att söka efter saker på internet, kanske har några redan surfat igenom allt man kunnat komma på? MHF har därför skapat en särskild sida på MHF:s webbsajt. En sida som enbart är inriktad på roliga saker och förströelse. Det är viktigt att vi inte bara tänker mörka tankar i dessa dagar.

Nykterhetsorganisationer besvikna efter Global Ministerkonferens25.2.2020 08:20:00 CETPressmeddelande

Internationella nykterhetsorganisationer med svenska MHF och IOGT-NTO i spetsen lämnar förra veckans globala ministerkonferens besvikna. Det stora problemet med rattfylleri lyser nästan helt med sin frånvaro i de dokument som konferensen resulterar i. Så mycket som en fjärdedel av alla dödsfall i trafiken orsakas av förare påverkade av alkohol och andra droger. Detta är ett allvarligt och dyrbart misstag, anser organisationerna.