Ny kartläggning visar: Antalet som flyttar från storstäderna slår rekord

Utflyttningen från Stockholm, Göteborg och Malmö har ökat med 77 procent sedan tiden runt millennieskiftet och utvecklingen har snabbats på under pandemin. Starkast är trenden i Stockholms stad, där över 70 000 personer flyttade till någon annan kommun under 2021 – en ökning med 19 procent jämfört med snittet för åren innan pandemin och 94 procent sedan år 2000. Det visar ny statistik från SCB som sammanställts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.
Utflyttningen från Stockholm, Göteborg och Malmö har ökat med 77 procent sedan tiden runt millennieskiftet och utvecklingen har snabbats på under pandemin. Det visar en ny kartläggning från Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

– Redan före pandemin var det fler som flyttade från än till Stockholm, Göteborg och Malmö, men den kraftiga prisuppgången de senaste två åren har verkligen accelererat flykten från storstäderna. Mer flexibla former för hemarbete har fått fler att köpa bostad där det går att få mer boyta för pengarna, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Under 2021 låg utflyttningen från Stockholm, Göteborg och Malmö på rekordnivåer och det är 77 procent fler som flyttar från de tre städerna nu jämfört med tiden runt millennieskiftet. Dessutom blir flyttnettot, skillnaden mellan in- och utflyttningar, alltmer negativt i storstäderna. Det visar ny statistik från SCB som sammanställts av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling. Trenden är tydligast i Stockholms stad – över 70 000 personer flyttade från huvudstaden under året och flyttnettot var minus 11 400 personer.

– Under lång tid har bostäder i centrala lägen varit hetast på marknaden, men i dag värderas även tillgång till ett extra rum och trädgård högt av många bostadsköpare. Det är en trend som kommer att bestå även efter pandemin, säger Marcus Svanberg.

32 000 personer flyttade från Göteborgs stad till någon annan del av landet vilket bidrog till att utflyttningsnettot nästan fördubblades under 2021, och landade på minus 3 300 personer. 18 600 personer lämnade Malmö stad, medan 17 400 personer flyttade dit, vilket ger ett negativt flyttnetto på 1 200 personer. I andra delar av landet är trenden motsatt – exempelvis i Jämtlands län, där samtliga kommuner för första gången på fem år visar ett positivt flyttnetto.

– För att fler ska kunna byta bostad efter behov krävs långsiktiga politiska lösningar. Vi hoppas att regeringen och bostadsminister Johan Danielsson (S) använder tiden fram till valet för att presentera konkreta förslag för att lösa bostadskrisen – exempelvis omformulerade amorteringskrav, sänkt flyttskatt och nya kontantinsatsregler som tar hänsyn till bostadsköparens ekonomi, säger Marcus Svanberg, VD på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

För mer information vänligen kontakta:
E-post:
per.sangrud@lansfast.se

E-post:
marcus.svanberg@lansfast.se

Webb:
www.lansfast.se
Blogg:
Bostadskoll
Länsfast Sverige

Om statistiken:
Statistiken är baserad på antalet personer som flyttat inom landet under perioden 2000–2021. Siffrorna har tagits fram av SCB och bearbetats av Länsförsäkringar Fastighetsförmedling.

Länsförsäkringar Fastighetsförmedlings vision är ”Trygga bostadsaffärer genom livet”. Idag är vi Sveriges snabbast växande fastighetsmäklare och en av de största aktörerna i branschen. Med 189 bobutiker och över 900 hängivna medarbetare runt om i Sverige finns vi alltid nära våra kunder. Under 2021 förmedlade företaget cirka 31 000 objekt till ett försäljningsvärde av 84,5 miljarder kronor. Vi tycker att den lokala närheten är viktig och tror att det är en av anledningarna till att vi för sjätte året i rad har Sveriges nöjdaste kunder enligt Svenskt Kvalitetsindex 2021.