Ny kunskap om mikroplast från vägtrafiken

Forskarna har undersökt hur stora utsläppen är, variationer mellan olika däcktyper, vilka egenskaper mikroplastpartiklarna har, deras förekomst i och runt vägmiljöer, något om effekter och spridning samt hur man kan minska miljöbelastningen. Arbetet har skett i nära samarbete med forskare från bland annat Chalmers, Göteborgs universitet, KTH, Stockholms universitet, IVL Svenska Miljöinstitutet och analysföretaget Particle Vision. 1 juni presenterades resultaten från uppdraget för Regeringskansliet.
– Vägtrafiken är den största källan till utsläpp av mikroplast i Sverige. Det mesta kommer från däckslitage men även slitage av vägmarkeringar och polymermodifierad bitumen bidrar. Vår bedömning är att minst hälften,10-15 000 ton, av utsläppen av mikroplast kommer från vägtrafiken, säger Mikael Johannesson, forskningschef på miljöenheten på VTI och huvudprojektledare för mikroplastuppdraget.
Unik kunskapssammanställning
Inom uppdraget har VTI gått igenom och sammanställt befintlig kunskap inom området. Sammanställningen var det första i sitt slag med nästan 300 referenser och har uppmärksammats både nationellt och internationellt.
– Vi vet inte hur stort problemet med däck och vägslitagepartiklar är och därmed inte heller hur omfattande åtgärdsbehovet är. Det faktum att uppkomsten av mikroplast från däck- och vägslitage är mycket stora och ökar i och med att vägtrafiken ökar, att partiklarna sannolikt är svårnedbrytbara i miljön och att partiklarna och miljö- och hälsofarliga ämnen i partiklarna kan påverka organismer negativt bedöms dock vara tillräckligt för att motivera att åtgärder vidtas som minskar belastningen. Det är också i enlighet med försiktighetsprincipen som den är uttryckt i miljöbalken och i enlighet med EU kommissionens vetenskapliga rådgivare, säger Mikael Johannesson.
Kartläggning av styrmedel och åtgärder
Inom uppdraget har VTI gjort den hittills mest omfattande kartläggningen och bedömningen av de potentiella styrmedel och åtgärder som finns för att begränsa belastning av mikroplast från vägtrafiken. De har delats in i 1) minska uppkomst och utsläpp av mikroplastpartiklar, 2) minska spridningen av mikroplastpartiklar, 3) begränsa miljö- och hälsofarligheten hos mikroplastpartiklar från däck- och vägslitage samt 4) öka kunskapen generellt.
– Störst fokus har i kartläggningen lagts på styrmedel som bidrar till att begränsa uppkomst och utsläpp av däckpartiklar. Detta motiveras både av att däckpartiklar utgör den överlägset största källan till mikroplast från vägtrafiken och att det generellt är effektivast att vidta en åtgärd tidigt i kedjan (från uppkomst till effekter i miljön), dvs. helst innan partiklarna genereras eller släpps ut i miljön.
Den största potentialen för att minska påverkan direkt bedöms finnas för styrmedel och åtgärder riktade mot däcken (slitagebenägenhet, däcktryck, hjulinställningar mm), trafikbeteende (körstil, hastighet m.m.), trafikarbete (undvika vägtransporter, ökad transporteffektivitet). Enskilda trafikanter kan således minska belastningen av mikroplastpartiklar från vägtrafiken väsentligt genom sitt eget agerande.
Läs mer
Tidigare har flera publikationer utgivits i form av rapporter och vetenskapliga artiklar. Mer om dessa finns på webbsidan Utsläpp av mikroplast från vägtrafik på www.vti.se.
Nyckelord
Kontakter
Mikael Johannesson, forskningschef VTI
Tel: 08–555 770 34, 070–921 83 08
E-post: mikael.johannesson@vti.se
Bilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI finns i Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Skellefteå.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Snart dags för vinterdäck - VTI hjälper till med artiklar och inslag29.10.2025 13:59:15 CET | Pressmeddelande
Snart är det dags att byta däck. VTI har kunskapen och experterna för artiklar och inslag inför den kommande vinterdäckssäsongen.
Bred samverkan i projekt om logistiken i cirkulär ekonomi16.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidens cirkulära ekonomi kommer att ställa höga krav på godstransporterna. Men hur ska dessa organiseras – och vilken teknik och vilka trafikslag ska användas? Det är huvudfrågorna i ett nytt forsknings- och innovationsprojekt som leds av VTI.
Projekt ska utveckla autonoma bandvagnar för fred - och krig9.10.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Autonoma transportrobotar och mobila drönarstationer ska stärka både civil och militär beredskap genom två nya forsknings- och utvecklingsprojekt. Statens väg- och transportforskningsinstitut leder projekten som omsätter drygt 90 miljoner kronor och involverar en rad samarbetspartner i norra Sverige.
VTI-forskare: Så kan risken för batteribränder minska6.10.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Vad kan göras för att minska risken för bränder i batterier till elcyklar och elsparkcyklar? I en ny policy brief sammanfattar forskare vid VTI det aktuella kunskapsläget och ger tio konkreta förslag till policyförändringar.
Projekt för levande byar i Motala kommun - och resten av Sverige25.9.2025 08:27:30 CEST | Pressmeddelande
Trygga och attraktiva livsmiljöer där trafiken anpassas mer till människorna och mindre till bilarna. Det är målet för projektet Levande byar på landsbygden där VTI samarbetar med Motala kommun, Trafikverket och Region Östergötland.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
