Ny ledning för Audi Sverige

Efter tre år lämnar Diego Ramos posten som chef för Audi Sverige. Till hans efterträdare har nuvarande försäljningschefen Jörgen Wedefelt utsetts. Förändringarna träder i kraft den 1 augusti.

Jörgen Wedefelt, ny chef för Audi Sverige

• Diego Ramos, som varit chef för Audi Sverige sedan 2017, kommer efter avslutat kontrakt att gå vidare till en roll inom Audi i Ingolstadt.
  • Till Diegos efterträdare har utsetts Jörgen Wedefelt, som för närvarande är försäljningschef för Audi Sverige.
  • Jörgen ersätts i sin tur med märkets nuvarande chef för Product Marketing, Markus Ostermaier.

Förändringarna träder i kraft den 1 augusti och så här kommenterar Claes Jerveland, VD för Volkwagen Group Sverige, de skiften som nu sker:

– Med Diego Ramos har Audi haft en ledare som skapat stabilitet och som varit med och bidragit till att Audi stärkt sin position på marknaden. Vi är också väldigt glada över att kunna presentera interna lösningar för både rollen som märkeschef och försäljningschef. Jörgen Wedefelt har en gedigen bakgrund inom bilbranschen, såväl inom vårt företag som från andra märken. Han känner hela Audi-organisationen och har därmed en bra utgångspunkt för att ta över rodret. Det är också glädjande att Markus Ostermaier fortsätter utvecklas inom den svenska organisationen.

Jörgen Wedefelt är 51 år och har en bakgrund som försäljningschef för Audi under åren 2014-2016 samt även från 2017 fram till idag. Däremellan ett år som VD för Hyundai Sverige. Han har tidigare också haft flera ledande befattningar inom Toyota/Lexus på såväl huvudkontors- som återförsäljarnivå.

Så här säger han om sin nya roll:

– Att få fortsätta arbeta med Audi är fantastiskt roligt. Jag ser verkligen fram emot att i min nya roll och tillsammans med alla kollegor skapa nya framgångar för Audi och ta mig an de roliga och spännande utmaningar vi har framför oss.

Jörgens efterträdare som försäljningschef, Markus Ostermaier, 39, började sin karriär inom Audi AG i Ingolstadt 2006. Efter olika befattningar inom bland annat försäljning och controlling i både Tyskland och internationellt kom han 2016 till Sverige där han fram till nu varit märkets chef för Product Marketing.

Diego Ramos har en lång internationell karriär bakom sig och går nu alltså in i en ny roll hos Audi centralt.

– Jag har trivts väldigt bra under mina tre år i Sverige. Det är mycket som jag lärt mig och jag känner att jag är en annan person än när jag kom hit eftersom jag blivit mycket mer medveten om diversifiering och balans mellan arbete och fritid. Jag kommer att sakna teamet, det svenska sättet att arbeta och det vackra landskapet i detta fantastiska land. Till sist vill jag också önska Jörgen och Markus all lycka i sina nya roller, säger Diego Ramos

Jörgen Wedefelt, ny chef för Audi Sverige

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, motorcykeltillverkaren Ducati och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Säljstart för de första eldrivna S-modellerna - Audi e-tron S och e-tron S Sportback25.9.2020 15:29:43 CESTPressmeddelande

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven. Nya Audi e-tron S och Audi e-tron S Sportback kan nu beställas hos de svenska Audi-återförsäljarna. Båda sportmodellerna är eldrivna med hela tre elmotorer, varav två på bakaxeln. Med intelligent teknik har kördynamiken höjts till en helt ny nivå. Förutom elektrisk fyrhjulsdrift är bilarna utrustade med aktiv och helt variabel momentfördelning på bakaxeln, s.k. elektrisk torque vectoring.

Säljstart för biogasdrivna Audi A3 Sportback g-tron16.9.2020 16:13:02 CESTPressmeddelande

Audi utökar med ännu en klimatsmart modell – nya A3 Sportback g-tron. Tack vare att Sverige har en biogasandel på hela 95 procent kan den nya modellen köras både ekonomiskt och med låga utsläpp. Gasdrivna bilar får bonus, har låg skatt och nedsatt förmånsvärde tack vare sina goda klimatprestanda. Med gasdrift är räckvidden upp till 44 mil enligt WLTP och bilen kan tankas vid någon av de ca 200 tankstationerna som finns fördelade mellan Trelleborg och Umeå. Försäljningen startar under september till ett capris från 331700 kr.

Sportigare, kraftfullare och med ännu mer körglädje - Audi S3 Sportback och Audi S3 Sedan11.8.2020 12:26:41 CESTPressmeddelande

För över 20 år sedan, när den första S3:an lanserades, var Audi först i ett nytt segment med sportmodeller i premiumkompaktklassen. Nu presenteras en helt ny generation av S3 Sportback och S3 Sedan. 2.0 TFSI-motorn levererar 310 hk och 400 Nm i vridmoment och båda modellerna gör 0-100 km/h på 4.8 sekunder. Med sjustegad S tronic, quattro och S-sportchassi med dämparreglering som tillval överförs kraften effektivt till vägen. Audi S3 lanseras dessutom med en rad avancerade och uppkopplade tekniklösningar för infotainment och assistanssystem.