Ny ledning för Audi Sverige

Efter tre år lämnar Diego Ramos posten som chef för Audi Sverige. Till hans efterträdare har nuvarande försäljningschefen Jörgen Wedefelt utsetts. Förändringarna träder i kraft den 1 augusti.

Jörgen Wedefelt, ny chef för Audi Sverige

• Diego Ramos, som varit chef för Audi Sverige sedan 2017, kommer efter avslutat kontrakt att gå vidare till en roll inom Audi i Ingolstadt.
  • Till Diegos efterträdare har utsetts Jörgen Wedefelt, som för närvarande är försäljningschef för Audi Sverige.
  • Jörgen ersätts i sin tur med märkets nuvarande chef för Product Marketing, Markus Ostermaier.

Förändringarna träder i kraft den 1 augusti och så här kommenterar Claes Jerveland, VD för Volkwagen Group Sverige, de skiften som nu sker:

– Med Diego Ramos har Audi haft en ledare som skapat stabilitet och som varit med och bidragit till att Audi stärkt sin position på marknaden. Vi är också väldigt glada över att kunna presentera interna lösningar för både rollen som märkeschef och försäljningschef. Jörgen Wedefelt har en gedigen bakgrund inom bilbranschen, såväl inom vårt företag som från andra märken. Han känner hela Audi-organisationen och har därmed en bra utgångspunkt för att ta över rodret. Det är också glädjande att Markus Ostermaier fortsätter utvecklas inom den svenska organisationen.

Jörgen Wedefelt är 51 år och har en bakgrund som försäljningschef för Audi under åren 2014-2016 samt även från 2017 fram till idag. Däremellan ett år som VD för Hyundai Sverige. Han har tidigare också haft flera ledande befattningar inom Toyota/Lexus på såväl huvudkontors- som återförsäljarnivå.

Så här säger han om sin nya roll:

– Att få fortsätta arbeta med Audi är fantastiskt roligt. Jag ser verkligen fram emot att i min nya roll och tillsammans med alla kollegor skapa nya framgångar för Audi och ta mig an de roliga och spännande utmaningar vi har framför oss.

Jörgens efterträdare som försäljningschef, Markus Ostermaier, 39, började sin karriär inom Audi AG i Ingolstadt 2006. Efter olika befattningar inom bland annat försäljning och controlling i både Tyskland och internationellt kom han 2016 till Sverige där han fram till nu varit märkets chef för Product Marketing.

Diego Ramos har en lång internationell karriär bakom sig och går nu alltså in i en ny roll hos Audi centralt.

– Jag har trivts väldigt bra under mina tre år i Sverige. Det är mycket som jag lärt mig och jag känner att jag är en annan person än när jag kom hit eftersom jag blivit mycket mer medveten om diversifiering och balans mellan arbete och fritid. Jag kommer att sakna teamet, det svenska sättet att arbeta och det vackra landskapet i detta fantastiska land. Till sist vill jag också önska Jörgen och Markus all lycka i sina nya roller, säger Diego Ramos

Jörgen Wedefelt, ny chef för Audi Sverige

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,845 miljoner nya bilar 2019. Företaget omsatte 59,2 miljarder euro 2018 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 17 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, motorcykeltillverkaren Ducati och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Premiär för Audi Q5 i förnyad form med ny teknik29.6.2020 12:16:07 CESTPressmeddelande

Audi Q5 är sedan många år en av de storsäljande suvarna i premiumsegmentet i Europa. Nu är det dags för en uppgradering av modellen. Audi har finslipat detaljerna och gjort en kompetent bil ännu bättre. Den optimerade Q5:an har en sportig karaktär som kombinerats med praktiska lösningar och en rad avancerade infotainment- och assistanssystem. Den vässade designen förstärker Q-identiteten och en världsnyhet avslöjas i bakljuspartiet med digital OLED-teknik.

Aluminium i slutet kretslopp har sparat 350.000 ton CO2-utläpp11.6.2020 09:24:45 CESTPressmeddelande

Audi har en lång tradition av att använda aluminium. Redan 1994 lanserades Audi A8 med Audi Space Frame, en konstruktion helt i viktbesparande aluminium. Sedan dess har Audi fortsatt använda lättviktsmaterialet i olika former, numera i en innovativ multimaterialmix. Produktionen av primäraluminium är dock väldigt energikrävande. Audi har därför infört ett slutet kretslopp för återvinning, s.k. Aluminium Closed Loop. Det sparar in på värdefulla råvaror och gör att bilarna levereras med en bättre miljöbalans redan från start. Audi använder därför återvunnet aluminium i Audi A3, A4, A5, A6, A7 och A8, och inte minst i elbilarna Audi e-tron och e-tron Sportback.

Making of RS: Audi Sport GmbH finslipar RS-modellerna på Nordschleife25.5.2020 16:32:13 CESTPressmeddelande

RS-modellerna från Audi Sport GmbH är spjutspetsarna i varje produktlinje. De har en stark karaktär med egen design, suverän prestanda och en körupplevelse utöver det vanliga, samtidigt som de är fullt användbara i vardagen. Allt är ett resultat av intensivt fokus på detaljer från designers, utvecklings- och testingenjörer, och som förfinas till perfektion genom otaliga testkörningar runt om i världen. Följ med på en resa i utvecklingsarbetet med RS-modellerna.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.