Ny ordförande vald i Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs

Söndagen den 11 februari hade Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs årsmöte. Som ny ordförande valdes Camilla Bergvall, som även var ordförande 2012-2013. Annie Slatter, som varit ordförande i två år, sitter kvar i styrelsen som ledamot.

– Det känns jätteroligt att återigen få medlemmarnas förtroende att leda vårt arbete för djuren, säger den nyvalda ordföranden Camilla Bergvall.

En ny verksamhetsplan antogs samtidigt där det bland annat finns med att lokalavdelningen ska arrangera en vegansk grillkväll och inspirationsdagen Vego HBG, två arrangemang som gjorde succé med hundratals besökare 2017.

– Vi vill utveckla evenemangen och nå ut till ännu fler med inspiration och kunskap om vegansk mat. Sen är det är ju också ett extra spännande år eftersom det är valår. Det kommer vi såklart lyfta och arbeta för att djurens röst hörs även i maktens korridorer, berättar Camilla Bergvall, ordförande i Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs.

Djurens Rätt, som är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation, har omkring 45 000 medlemmar i hela landet. Under de senaste fem åren har organisationen ökat sitt medlemsantal med hela 40 procent.

Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs styrelse:

• Camilla Bergvall, ordförande (2019, tillika ledamot 2020)
  • Annie Slatter, ledamot  (2019)
  • Sofia Kamlund, ledamot  (2020)
  • Alexandra Lundgren, ledamot (2020)
  • Zarah Svensson, suppleant (2020) - ny i styrelsen
  • Alice Kilefors, suppleant (2019) - ny i styrelsen

Revisorer:

• Jessica Ridell, ordinarie
  • Eva-Lott Rååhav, suppleant

Valberedning:

• Anette Slatter
  • Suzanne Skoglöf

Camilla Bergvall
Ordförande Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs
073 524 29 90, helsingborg@djurensratt.se

Camilla Bergvall, ordförande för Djurens Rätt Helsingborg-Höganäs.

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.