Ny podcast lyfter inkludering i arbetslivet

Filipe Martínez och Ariant Plava.

I dag släpps första avsnittet av Ett steg framåt, en dialog i podcastformat om hur arbetslivet kan bli mer inkluderande i praktiken. Utgångspunkten är vad som sker i vardagen på jobbet. Gästerna består av experter från olika delar av världen och fackligt förtroendevalda som är aktiva på sina arbetsplatser. Podden görs av Visionmedlemmarna Ariant Plava och Filipe Martínez i Laholm.

– Vi vill bidra till en dialog om det praktiska arbete för att göra arbetslivet mer inkluderande som bedrivs varje dag på arbetsplatser runt om i landet. I praktiken är det långt kvar till de högt satta mål som ofta finns i olika styrdokument. Vi vill vi inspirera till åtgärder som kan göra skillnad, säger Filipe Martínez.

Podcasten tar upp frågeställningar som rör inkludering ur ett praktiskt perspektiv. Bland gästerna syns experter och opinionsbildare, men också människor i Sverige och i andra länder som dagligen arbetar för att skapa en arbetsplats där alla kan få lika möjligheter.

Det första avsnittet läggs ut i dag, och därefter kommer ett nytt avsnitt släppas varannan vecka. Totalt har sex avsnitt spelats in. Podcasten görs med stöd av Vision, som under många år och på olika sätt arbetat för ett mer inkluderande arbetsliv.

– Vi vänder oss till alla som på något sätt är engagerade i att skapa ett mer öppet och ett mer inkluderande arbetsliv. För oss är det viktigt att bjuda in många olika röster i diskussionen. Därför har vi valt att blanda namnkunniga experter med människor som gör skillnad i sin jobbvardag, säger Ariant Plava.

Det första avsnittet handlar om jämställdhet och har både svenska och utländska gäster. Ariant Plava och Filipe Martínez arbetar på Laholms kommun.

Här kan du läsa mer om Visions arbete för ett inkluderande arbetsliv www.vision.se/foralla

Filipe Martínez och Ariant Plava.

Våra 212 000 medlemmar finns inom tusentals olika yrken och bildar tillsammans ett värdefullt nätverk. Vi är en feministisk organisation, partipolitiskt obundna och ingår i TCO.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Örebro län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Örebro kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 13 757 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Örebro län vad gäller hyrpersonal uppgick 2022 till 52 229 000 kronor . Att jämföra med 2012 då kostnaden för inhyrd personal i länet uppgick 36 357 000 kronor.