Skenande kostnader för hyrpersonal i kommunerna

Sveriges kommuner hyrde in tillfällig personal till en sammantagen kostnad av 3,2 miljarder kronor under 2022. Det innebär en ökning med 330 procent under tio år. Samtidigt är det få kommuner som räknar på merkostnaderna för att hyra in personal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision.

- Att hyra in personal är en kortsiktig lösning på välfärdens bemanningskris. Kommunerna borde stället satsa på bättre arbetsmiljö och högre löner för sin egen personal, säger Veronica Magnusson.

I de allra flesta fall innebär det ökade kostnader att hyra in personal under en kortare tidsperiod, jämfört med att anställa. Statistik från SCB och SKR visar på en dramatisk kostnadsökning för kommunerna under en tioårsperiod.

Vision har genomfört en undersökning bland HR-chefer i kommuner och regioner kring användandet av konsulter och tillfälligt inhyrd personal. Resultatet visar att så gott som samtliga kommuner är beroende av inhyrd personal för att klara bemanningen. Vanligast är att hyra in personal inom socialtjänsten, så som socialsekreterare eller äldreomsorgspersonal, under en period av en till sex månader.

- Att hyra in personal är en kortsiktig lösning på välfärdens bemanningskris. Ju mer kommunerna gör sig beroende av inhyrd personal, desto mer ökar kostnaderna. Det är pengar som kommunerna i stället borde satsa på bättre arbetsmiljö och högre löner för personalen, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

Trots stora kostnadsökningar jobbar få kommuner aktivt med att minska beroendet av hyrpersonal. En mycket liten andel av kommunerna har tagit fram en politisk strategi för att jobba med frågan.

- Det som förvånar mest är att kommunerna inte har koll på hyrkostnaderna eller en strategi för när det ska användas. Särskilt i tider av besparingar och nedskärningar. Inhyrd personal är ibland nödvändigt, men det visar sig att det används på ett omedvetet sätt. Man måste också se konsekvenserna i form av mindre pengar till anställd personal och bristande kontinuitet för den som behöver stöd från socialtjänst eller omsorg. Vi tror att dessa pengar gör bättre nytta i satsningar på fast anställd personal, säger Veronica Magnusson.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i form av två enkäter som besvarats av HR-chefer i kommuner och regioner under perioden 19 januari- 6 februari. Svarsfrekvensen var 59 procent för kommunerna och 67 procent för regionerna.

Statistiken gällande kostnader för hyrpersonal kommer från SCB och SKR.

Läs rapporten som bifogas nedan.

För ytterligare kommentarer, kontakta Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision, tfn 070- 746 21 24.

Dokument

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Västmanlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Västerås stad uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 33 807 000 kronor under 2022. Kostnaden för hela Västmanlands län vad gäller inhyrd personal uppgick 2022 till 97 408 000 kronor. Att jämföra med 2012 då denna kostnad uppgick till 12 921 000 kronor.

Stora kostnadsökningar för inhyrd personal i Värmlands län26.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kostnaderna för hyrpersonal i landets kommuner har ökat med 330 procent under tio år. Samtidigt har bara var femte kommun räknat på merkostnaden för hyrpersonal, enligt en ny undersökning av fackförbundet Vision. I Karlstads kommun uppgick kostnaderna för konsulter och tillfälligt inhyrd personal till 35 298 000 kronor under 2022. För hela Värmlands län uppgick kostnaden för hyrpersonal till 75 176 000 kronor för 2022. Att jämföra med 2012 då kostnaden för hela länet uppgick till 7 512 000 kronor.