Ny rapport om allmännyttans bostadssociala ansvar – digitalt seminarium 14 december

Allmännyttan ska ta ett omfattande bostadssocialt ansvar. Men hur fungerar det i praktiken? Är kraven på nya hyresgäster rimliga och i vilken omfattning arbetar allmännyttan med förturer och sociala kontrakt? 2021 års marknadsrapport visar omfattningen av allmännyttans bostadssociala ansvar och hur det utvecklats över tid.

Fokus i årets rapport är hur bolag av olika storlek arbetar med förturer av hyreskontrakt.

Allmännyttans uppgift är att bygga och förvalta bostäder för alla. Det innebär att tillhandahålla ett varierat och attraktivt bostadsutbud för människor i olika skeden av livet, men också att tillhandahålla bostäder för grupper med särskilda behov och för de som av olika skäl har en svag ställning på bostadsmarknaden. En ansvarsfull uthyrning innebär bland annat att riktlinjerna för uthyrning är tydliga och transparenta samt att människor inte stängs ute i onödan genom alltför höga krav på nya hyresgäster.

Resultatet bygger på svar från 214 allmännyttiga bostadsbolag. Bland respondenterna finns både små, mellanstora och stora bolag representerade med en god spridning över hela landet.

Medverkande:

• Anders Nordstrand, vd för Sveriges Allmännytta
  • Åsa Schelin, expert boendefrågor på Sveriges Allmännytta
  • Eva Wiberg-Sunzel, utvecklingstrateg bosociala och sociala frågor på MKB
  • Peter Cronarp, bokonsulent på ÖBO
  • Ann-Charlotte Sjögren, kommunikatör/HR koordinator på Gnestahem

Moderator är Ulrika Lamberth, pressansvarig på Sveriges Allmännytta.

Tid och plats

Digitalt seminarium tisdag den 14 december kl.13.00-14.00. Sändningen sker via Vimeo och en länk skickas ut efter anmälan.

Anmäl dig senast den 13 december på sverigesallmannytta.se.

Samtliga deltagare på seminariet får rapporten mejlad till sig efter seminariet.

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08–406 55 25, ulrika.lamberth @sverigesallmannytta.se

Allmännyttans klimatinitiativ har sparat energi motsvarande mer än alla lägenheter i Linköping, Norrköping och Örebro tillsammans10.12.2021 07:19:07 CET | Pressmeddelande

Bostadsföretagen i Allmännyttans klimatinitiativ är nu till 97 procent fossilfria och har tillsammans uppnått en energieffektivisering på 17 procent jämfört med 2007. Energi motsvarande 148 000 lägenheters uppvärmning och fastighetsel har sparats. Det motsvarar mer än alla lägenheter i Linköping, Norrköping och Örebro tillsammans.