Ny rapport: Så fortsätter vi reformera Arbetsförmedlingen
Flytten av matchningsuppdraget från Arbetsförmedlingen till fristående jobbförmedlare är en central del i reformeringen av myndigheten. Arbetsförmedlingens siffror för 2021 visar att 51 procent av de som fick hjälp av ett matchningsföretag i den nya tjänsten Rusta och Matcha, KROM, kom i varaktigt jobb eller påbörjade en utbildning.
– Utfallet av KROM överträffar med råge Arbetsförmedlingens eget mål för tjänsten, säger Per Hammar, näringspolitisk expert på Almega och ansvarig för rapporten Så fortsätter vi reformera Arbetsförmedlingen.
Dessvärre visar rapporten att fyra av fem arbetslösa aldrig får chansen att ta del av matchningstjänsten. Det gäller särskilt långtidsarbetslösa. I slutet på 2021 deltog bara 30 procent av de drygt 130 000 långtidsarbetslösa inom Jobb och utvecklingsgarantin i matchningstjänster. Övriga sorteras bort. 25 procent deltar inte någon aktivitet alls, och många andra är placerade i Arbetsförmedlingens egen insats, Matchning och uppföljning, som dessvärre varken fokuserar på matchning eller följer upp resultat och innehåll.
– Så länge inte fler arbetssökande får chansen att ta del av Rusta och matcha, en tjänst som så uppenbart är framgångsrik, riskerar långtidsarbetslösheten att bita sig fast. Januariavtalet var startskottet, inte slutpunkten, för de nödvändiga förändringarna av Arbetsförmedlingen, säger Per Hammar.
I rapporten presenterar Almega också fem förslag som kommer förbättra matchningen på arbetsmarknaden och kunna bryta långtidsarbetslösheten för alla grupper av arbetssökande:
1. Nytt uppdrag att förhindra långtidsarbetslöshet. Alla arbetslösa, inte bara de som varit arbetslösa i mer än 12 månader, måste få välja en fristående matchningsleverantör så fort behovet av stöd kan konstateras. Arbetslösa måste skyndsamt anvisas till effektiva insatser – matchning, arbetsmarknadsutbildning eller andra rustande förmedlingsinsatser.
2. Valfrihet för arbetslösa som står längst ifrån arbetsmarknaden. Långtidsarbetslösa med svagast ställning på arbetsmarknaden måste få det starkaste stödet. Även de med nedsatt arbetsförmåga till följd av funktionsnedsättning måste få välja fristående leverantör. Fler företag måste uppmuntras att anställa långtidsarbetslösa genom ett anställningsstöd som alltid följer med individen.
3. Ny modell för att profilera arbetssökande. Kompetenskartläggningen behöver fördjupas så att rätt stöd kan ges direkt. Arbetsförmedlingens nya AI-baserade profileringsverktyget måste bli beslutande i stället för vägledande.
4. Renodla Arbetsförmedlingens uppdrag. Myndighetens i uppdrag idag (myndighetsutövning, anskaffning av insatser, kontroll och uppföljning av leverantörer och arbetssökande, samverkan med branscher och kommuner, expertmyndighet på arbetsmarknadens kompetensförsörjning) måste renodlas. Först då kan Arbetsförmedlingen fokusera på uppföljning och kontroll av upphandlade leverantörer.
5. En mer transparent resultatstyrning. Arbetsförmedlingen uppfyller sällan prognoserna i de upphandlade tjänsterna till harm för de arbetslösa. En transparent resultatstyrning av tjänsterna behövs för att ytterligare förbättra resultaten i tjänsterna. Den politiska styrningen behöver också bli mer långsiktig och förutsägbar för att de arbetslösa ska få rätt stöd.
Hela rapporten bifogas pressmeddelandet.
Bilder
Dokument
Om
För kontakt:
Almegas pressjour på telefon 08-762 70 40
Om Almega:
Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp med drygt 11 500 medlemsföretag som sammanlagt har över 600 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv och förhandlar allra flest kollektivavtal i Sverige. Mer information finns på www.almega.se (http://www.almega.se)
Följ Almega
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Almega
Ny rapport: Fler tjänsteföretag deltar - men offentlig upphandling har fortfarande brister22.10.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.
Almega: "Bakslag visar på trög återhämtning"3.10.2024 10:28:43 CEST | Pressmeddelande
Återhämtningen för tjänsteföretagen fortsätter att dröja. Inköpschefsindex för tjänstesektorn föll överraskande i september och sektorn är åter under tillväxtzonen. Fallet i orderingång är särskilt oroande.
Uppgången i tjänstesektorn dröjer, men ljuspunkter finns23.9.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Enligt Almegas senaste Tjänsteindikator fortsätter den svaga utvecklingen inom tjänstesektorn. Efter en mindre uppgång i början av året föll produktionen och uppgången tycks dröja till slutet av året. ”Det mest positiva är att konkurserna blir färre”, säger Almegas chefekonom, Patrick Joyce.
Almega om budgeten: ”Bra i stort – kompetensbristen kräver mer”19.9.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Med satsningar på bland annat infrastruktur och forskning skiftar nu regeringen fokus för den ekonomiska politiken, från inflationsbekämpning till reformer för ökad tillväxt och produktivitet. Almega ger höstbudgeten godkänt, framförallt skattesänkningarna.
Almega: Välkommet skattebesked13.9.2024 11:15:41 CEST | Pressmeddelande
Tjänsteföretagens organisation Almega välkomnar dagens besked från Tidöpartierna att avtrappningen av jobbskatteavdraget tas bort nästa år.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum