NY RAPPORT: Tusentals ingenjörer knackar på högskolans dörr

12 000 ingenjörer vill tillbaka till högskolan för kompetensutveckling när det nya omställningsstudiestödet införs. För de ingenjörer som vill spetsa sin kompetens för att driva utvecklingen i klimatomställning, elektrifiering eller digitalisering riskerar reformen bli ett slag i luften. Landets tekniska lärosäten saknar matchande kursutbud. Det visar en ny rapport av Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörers nya rapport visar på en ekvation som inte går ihop.

Rapporten Tusentals ingenjörer knackar på högskolans dörr bygger på en analys av intervjuer med högskolorna och enkäter till Sveriges Ingenjörers medlemmar. Resultatet visar en ekvation som inte går ihop. Efterfrågan på kompetensutvecklande kurser kommer att öka i en omfattning som högskolorna inte kan möta.

– Samhällets omställning och klimatutmaningarna ökar ingenjörers behov av att komplettera sina kunskaper i takt med den senaste utvecklingen. Vi ser att antalet ingenjörer som årligen återvänder till högskolan för en teknisk kurs kan komma att öka till fyra gånger så många som idag, samtidigt som lärosätena inte har beredskap för en sådan ökning, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Det nya omställningsstudiestödet som bygger på parternas Trygghetsöverenskommelse har nyligen beslutats i riksdagen och även antagits i nya huvudavtal mellan parterna på arbetsmarknaden. Det innebär att yrkesverksamma kan studera med en ersättning som motsvarar upp till 80 procent av lönen. Det nya systemet ger utmärkta möjligheter att frigöra tid och finansiera studier för den som vill byta spår i yrkeslivet eller stärka sina kunskaper genom fort- och vidareutbildning vid högskolan.

– De ekonomiska stöden för individen är nu på plats, men det räcker inte för att det livslånga lärandet ska bli verklighet. Hela reformen riskerar att bli ett slag i luften utan förändringar i högskolornas arbetssätt och inte minst en långsiktig finansiering, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Sveriges Ingenjörers nya rapport visar på en ekvation som inte går ihop.

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 162 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se