Ny rapport: Var femte hiss i Sverige har allvarliga säkerhetsbrister

Idag lanseras Hissförbundets rapport om säkerhetsrisker med äldre svenska hissar. Rapporten har tagits fram efter en rad uppmärksammade olyckor där bland annat barn skadats allvarligt i äldre hissar. Hissförbundet kräver nu ändring av Boverkets regler.

Allvarliga säkerhetsbrister med äldre hissar, barn och äldre särskilt utsatta.

Det finns idag 126 000 hissar i Sverige. Mer än hälften av dem är äldre än 30 år och saknar viktig säkerhetsutrustning som finns i dagens moderna hissar. Enligt Hissförbundets senaste rapport hör minst 26 000 hissar till de två hisskategorierna som orsakar flest allvarliga olyckor och till och med potentiella dödsolyckor: hissar med farliga innerdörrar eller hissar som helt saknar skydd i korgöppningen.

- Problemet är att Sverige har Europas äldsta hissbestånd och att säkerhetsstandarden inte höjs i den takt det skulle behövas. Beslutet om hissens modernisering ligger idag helt hos fastighetsägaren. Enligt dagens regelverk gäller de regler som fanns vid tidpunkten då hissen installerades. Om hissen var säker när den sattes i bruk, även om det var 1920, så uppfyller den än idag de svenska lagkraven och får användas, vilket vi anser bör ändras, säger Daniel Nyman, ordförande för Hissförbundet.

Rapporten beskriver olycksriskerna och hur dessa enkelt kan förebyggas med tekniska lösningar. Vidare påpekar rapporten att lagstiftaren redan år 2012 förbjöd hissar utan skydd i korgöppningen i arbetslokaler, med mycket bra resultat för säkerheten. Samma regler gäller inte för bostadshus.

- Det är inte acceptabelt att bostadshus, där de mest sårbara i samhället såsom barn, äldre och personer med funktionsnedsättning vistas, inte har samma säkerhetsstandard och trygghet som arbetslokaler. Hissförbundet föreslår att Boverkets föreskrifter kompletteras med bland annat krav på skydd i korgöppningen för hissar i bostadshus, byte av till exempel saxgrindar till tät korgdörr, nödtelefon med tvåvägskommunikation, och även en rad skyddsåtgärder för våra montörer som ofta tvingas arbeta under farliga förhållanden när det kommer till äldre hissar, säger Hissförbundets generalsekreterare Anne Geitmann.

Hissförbundets rapport ”Säkerhetsrisker med äldre svenska hissar” kan beställas eller laddas ned på Hissförbundets hemsida.

Allvarliga säkerhetsbrister med äldre hissar, barn och äldre särskilt utsatta.

Om Hissförbundet
Hissförbundet är den svenska branschföreningen för företag som tillverkar, monterar och underhåller hiss- och rulltrappsinstallationer. Medlemsföretagen står för över 80 % av branschens omsättning.