Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik

Sveriges Bussföretag granskar hur väl landets regioner följer de standarder och rekommendationer som tagits fram gemensamt av Kollektivtrafikens Avtalskommitté, KollA, ett partssammansatt organ med företrädare för både offentliga beställare och trafikföretag inom kollektivtrafiken. Standarder och rekommendationer som syftar till att ta tillvara best practice och ge så mycket kollektivtrafik som möjligt för samhällets satsade pengar, till nytta för landets alla resenärer.
Under 2020 skedde en dramatisk minskning i kollektivtrafikresandet, med en nedgång för busstrafiken på 31 procent. Denna nedgång i resandet och minskning av biljettintäkter innebär att utbudet av kollektivtrafik hotas då regionerna kan komma att tvingas minska på utbudet av kollektivtrafik när intäkterna minskat.
- Coronakrisen sargade den svenska kollektivtrafiken hårt. Intäktsbortfallet för landets regionala kollektivtrafikmyndigheter (RKM) och länstrafikbolag kommer enligt beräkningar att bli 7,5 miljarder kronor 2021 jämfört med 2019. Nu är det viktigare än någonsin att hantera kollektivtrafikens resurser klokt. De branschgemensamma rekommendationer som tagits fram inom Kollektivtrafikens Avtalskommitté är viktiga verktyg för detta. Nu behöver vi satsa våra gemensamma resurser på att vinna tillbaka våra tappade resenärer genom att utveckla en attraktiv kollektivtrafik för ett hållbart samhälle, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Rapporten ”Minskad kollektivtrafik i spåren av Coronakrisen påverkar busstrafiken framåt” har gått igenom 18 upphandlingar av busstrafik som gjorts av landets regionala kollektivtrafikmyndigheter under 2021. Sveriges Bussföretag pekar tydligt på Skånetrafiken, som ett gott exempel. Skånetrafiken har tagit bort detaljkrav om bussars maxålder för att möjliggöra att använda dessa längre genom löpande underhåll, helt enligt branschens rekommendationer för hållbart resande. Sveriges Bussföretag menar i sin rapport att det är ett verkligt paradigmskifte.
Utgångspunkten i rapporten har varit att redovisa följsamheten gentemot branschens rekommendationer och hur bra landets RKM, regionala kollektivtrafikmyndigheter följer dem. Bland annat redovisas hur bra RKM är på att följa branschens indexrekommendationer.
- Index är skapat för att bibehålla affärsneutraliteten genom hela kontraktstiden. Kollektivtrafik handlas som regel upp på lång tid, tio år är normal kontraktstid. För att kunna hushålla med samhällets pengar är det viktigt att avtalet över tid inte gynnar eller missgynnar någon. Vi har över åren utvecklat en god praxis genom Kollektivtrafikens Indexråd och dess rekommendationer, säger Lars Annerberg, ansvarig upphandlad linjetrafik och index Sveriges Bussföretag.
I årets rapport finns två flagranta avsteg från publicerade rekommendationer från Kollektivtrafikens Indexråd. Avstegen är gjorda i upphandlingar av Region Gotland och Region Gävleborg.
För ytterligare frågor och kommentarer kontakta
Anna Grönlund, branschchef och vice VD Sveriges Bussföretag på 070-612 71 74
Sveriges Bussföretag är ett bransch- och arbetsgivareförbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. Förbundet organiserar 275 bussföretag och bussresearrangörer med verksamhet över hela landet. Medlemsföretagen kör all typ av busstrafik, från offentligt upphandlad linjetrafik och skoltrafik åt landets regioner och kommuner till kommersiell långväga kollektivtrafik samt turist- och beställningstrafik.
Nyckelord
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder

Dokument
Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Regeringen hörsammar drönarbranschens larmsignaler19.12.2025 09:40:03 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen nu ger Transportstyrelsen i uppdrag att tydliggöra sitt arbete för säker drönaranvändning och samverkan mellan myndigheter. Det är ett viktigt besked för en bransch som länge efterfrågat just bättre samordning, mer ändamålsenliga regler och snabbare processer.
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
