Ny styrelse för studerandesektionen på Akavia

En ny styrelse till Akavias studerandesektion har valts. Ny ordförande blir Marcus Karlén som läser företagsekonomi vid Högskolan Väst. Vice ordförande blir Amanda Beckman, som studerar samhällsgeografi vid Uppsala universitet.

Ordförande Marcus Karlén och vice ordförande Amanda Beckman.

Studerandesektionens styrelse på Akavia representerar förbundets cirka 30 000 studentmedlemmar med inriktning mot ekonomi, juridik, samhällsvetenskap, IT, personal och kommunikation.

–  Att dagligen få företräda Akavias studenter inom studentfackliga frågor är en obeskrivlig känsla och innebär ett stort ansvar, säger Marcus Karlén.

– Jag ser fram emot att få driva frågor som är relevanta för våra medlemmar och som gör skillnad i deras vardag, säger Amanda Beckman.

Bland studerandesektionens uppgifter finns bland annat att medverka i utveckling av medlemsnytta, inspirera till högre utbildning och bevaka utbildningarnas kvalitet och utformning. Studiesociala frågor och steget från utbildning till arbetsliv är andra exempel. Studerandesektionens styrelse utser även ledamöter till Saco Studentråds kongress och minst en representant till Saco Studentråds medlemsråd samt presidieråd.

Både Marcus Karlén och Amanda Beckman har tydliga idéer om vilka områden de vill fokusera på.

– Intresse och kunskap om fackförbundens betydelse och relevans är särskilt viktig på dagens föränderliga arbetsmarknad. Det arbetet påbörjas under studietiden och fortsätter i yrkeslivet, säger Marcus Karlén.

– Studenter ska ha samma ekonomiska förutsättningar till högre utbildning. Det handlar om alltifrån bostadssituationen och fysiska studieplatser till frågan om studiemedel, säger Amanda Beckman.

Studerandesektionens styrelse och valberedning på Akavia verksamhetsåret 2021–2022:

Ordförande: Marcus Karlén
Vice ordförande: Amanda Beckman

Ledamöter:
Mattias Askerstedt
Jasminé Ferhatovic Höglund
Linnea Jakobsson
Wilma Mackie
Arvid Modéus
Nima Nikaein
Somar Suliman

Valberedning:
Elin Hultqvist
Rojevin Aslan
Nina Johansson
Cecilia Staflin
Irfan Ul Haq

Ordförande Marcus Karlén och vice ordförande Amanda Beckman.

Akavia är ett fackförbund och en intresseorganisation för ekonomer, jurister, samhällsvetare, It-akademiker, personalvetare och kommunikatörer. Akavia har 130 000 medlemmar och är det näst största förbundet inom Saco.