Ny upplaga av Audi Q7 – lyft till nästa nivå

Audi Q7 får en ordentlig uppdatering – både visuellt och tekniskt. Den stora familjesuven får Q-familjens nya design med ännu sportigare egenskaper och högre komfort. Digital förarmiljö, bränslebesparande mildhybridteknik och HD Matrix LED-strålkastare med laserljus är några av nyheterna. Nya Audi Q7 har säljstart i augusti och lanseras i oktober hos de svenska Audi-återförsäljarna.

Audi Q7
  • Ny kraftfullare design med förstärkt SUV-karaktär
  • Sportigare med aktiva krängningshämmare, luftfjädring och fyrhjulsstyrning
  • Modernare med digital touch-skärm och HD Matrix laserstrålkastare
  • Uppkopplad mot trafikljus för smidigare trafikflöden
  • Elektrifierad med 48-volts mildhybridsystem

Kraftfull exteriör

Nya Q7 har fått Q-familjens nya kraftfulla designspråk med oktagon-formad grill med sex horisontella stag. Luftintagen är mer markerade liksom sidotrösklarna som förstärker offroad-karaktären. Strålkastarna markerar bilens bredd och erbjuds med laserljus som tillval. På samma sätt har bakpartiet uppdaterats med nya bakljus i tech-design och kromlist mellan bakljusen. Med S line exteriör förstärks den sportiga karaktären med markerade stötfångaren och hellackering.

Sportiga och stabila köregenskaper

Audi har förstärkt de sportiga egenskaperna avsevärt i Q7. Som tillval erbjuds elektromekaniska aktiva krängningshämmaren som minskar karossrörelserna vid körning på ojämna vägar. Med en sportigare körstil gör de adaptiva stabilisatorerna att tendensen till krängning i kurvor minskar avsevärt. Fyrhjulsstyrning erbjuds som tillval och gör det möjligt att vrida bakhjulen upp till 5 grader i motsatt riktning vid låg hastighet för att minska vändradien. På motorvägar styr hjulen istället i samma riktning för att öka stabiliteten. Tack vare systemen är Audi Q7 trots sin storlek smidig i citytrafik och exakt vid kurvtagning.  På motorvägar är den stabil och bekväm speciellt om den är utrustad med adaptiv luftfjädring. I tuffare terräng gör Audi drive select med 7 profiler det möjligt att välja offroad-läge med högre markfrigång. Med S line exterior ingår en något fastare adaptive luftfjädring sport, som sänker markfrigången med 15 millimeter jämfört med den ordinarie luftfjädringen.

Mildhybridteknik som standard

Alla motorer i Audi Q7 har åttastegad tiptronic-växellåda och permanent fyrhjulsdrift. Vid lanseringen erbjuds två dieselmotorer. Under hösten tillkommer dessutom en bensinvariant och en laddhybrid. Tack vare elektrifieringen med mildhybridteknik sänks förbrukningen. Vid vanlig körning kan det innebära upp till 0,7 liter per 100 kilometer.I centrum står en remdriven startgenerator (BAS) som driver ett 48-volt huvudelsystem där ett kompakt litiumjon-batteri lagrar energin.Under inbromsning kan BAS återvinna upp till 8 kW som matas tillbaka i batteriet.Om föraren lyfter foten från gaspedalen i hastigheter mellan 55 och 160 km/h kan Audi Q7 dessutom rulla med motorn avstängd i upp till 40 sekunder samtidigt som energin återvinns eller bilen frirullar. BAS startar motorn igen nästa gång som gaspedalen trycks ned och gör det snabbare och mjukare än en konventionell generator. Start‑stop funktionen aktiveras dessutom redan vid 22 km/h.

Lyxig digital interiör

Oavsett om den är fem- eller sjusitsig erbjuder Audi Q7 gott om plats. I sin nya design har den vuxit på längden med elva millimeter till 5,063 mm och mäter 1,970 mm i bredd och 1,741 mm (inklusive takantenn) i höjd. Audi Q7 överträffar därmed sina direkta konkurrenter i interiörlängd, takutrymme och armbågsutrymme fram och bak. Beroende på baksätets position kan bagageutrymmet variera från 865 till 2,050 liter i den femsitsiga varianten. Som tillval erbjuds baksäte plus där alla tre säten kan varieras individuellt i längds- och ryggstödslutning liksom en tredje sätesrad med två elektriskt nedfällbara säten. Förarmiljön är uppdaterad med två digitala pekskärmar med haptisk och akustisk återkoppling för att bekräfta val som görs. I tillvalslistan erbjuds dessutom bl.a. Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System, skräddarsydda kontursäten och S sport säte plus.

Uppkopplad med Audi connect och säker med avancerade assistsystem

Med MMI navigation plus levereras senaste uppkopplingsmöjligheter med Wi-Fi, naturlig röststyrning och ett omfattande utbud av Audi connect-tjänster med bl.a. trafikinformation online och navigation med Google Earth. Bland nyheterna finns röstassistenten Alexa från Amazon som är integrerad i MMI-systemet samt Car-to-X tjänsten trafikljusinformation som båda rullas ut successivt i vissa länder i Europa. Om stadens infrastruktur är sammankopplad kan bilen få information från en central server som gör det möjligt för föraren att välja en hastighet som matchar grönt ljus. Den helt digitala Audi virtual cockpit och tillvalet head-up display visar då en hastighetsrekommendation och återstående tiden till nästa grönt ljus om föraren redan väntar vid ett rödljus. Systemet bidrar till en förutseende och effektiv körstil som underlättar trafikrytmen. Med adaptiv farthållare med kökörningsassistent och filhållarfunktion underlättas körningen och i kombination med effektivitetsassistenten bromsar och accelererar Audi Q7 dessutom i förväg utifrån kartinformation. En nyhet är nödfallsassistenten som gör att bilen stannar om föraren är inaktiv samtidigt som skydds- och räddningsåtgärder aktiveras.

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller på Frankfurtsalongen6.9.2019 14:33:54 CESTPressmeddelande

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller visas publikt för första gången på Frankfurtsalongen den 10-22 september. Under presskonferensen den 10:e september sker avtäckningen av konceptbilen Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil. Den andra modellen som premiärvisas är Audi RS 7 Sportback, med vilken Audi Sport GmbH expanderar portföljen av högprestandabilar. Audi premiärvisar även den nykonfigurerade eldrivna racingbilen e-tron FE06 som kommer att tävla i Formel E med start i november.

10 länder på 24 timmar med Audi e-tron26.8.2019 09:28:23 CESTPressmeddelande

Eldrivna Audi e-tron har visat prov på sina utmärkta långfärdsegenskaper. Nio journalister körde nyligen 160 mil mellan Slovenien och Amsterdam på 24 timmar. Under resan passerades 10 länder, bl.a. över Alperna där både quattrosystemet och det effektiva energiåtervinningssystemet utmanades i bergsmassiven. Med lång räckvidd och snabba laddstopp på 30 minuter tack vare 150 kW-laddning vid supersnabbladdare, kunde resan genomföras på 24 timmar.