Riksidrottsförbundet

Nya elitidrottsvänliga universitet och högskolor i Luleå, Gävle och Skövde

Luleå tekniska universitet, Högskolan i Gävle och Högskolan i Skövde blir nya Elitidrottsvänliga lärosäten från och med halvårsskiftet 2020.

– Att kunna ge fler möjlighet att kombinera elitidrott med akademiska studier ska ge fler svenska medaljer och elitidrottare som lyckas även efter sina idrottskarriärer, säger Peter Mattsson, chef idrottsveckling Riksidrottsförbundet.

För att stärka svensk idrotts internationella konkurrenskraft görs en utökad satsning med ytterligare Elitidrottsvänliga lärosäten. Att kunna kombinera elitidrottssatsning med studier skapar möjligheter för ett meningsfullt idrottande och en smidigare övergång till en civil karriär samtidigt som idrottsprestationerna kan bli ännu bättre.

– Förutsättningarna att kombinera elitidrott med studier på Luleå tekniska universitet är redan goda, och det känns väldigt bra att vi tillsammans med Riksidrottsförbundet nu ytterligare utvecklar möjligheterna att satsa på akademiska studier parallellt med idrottande på högsta nivå. Vi har fantastiska förutsättningar för vinteridrott, men har även flera av Sveriges bästa lag i sporter som ishockey, fotboll, basket och handboll i vår region. Det är väldigt positivt om utövare söker sig till oss för studier. Vi kommer att anställa en verksamhetsledare på heltid, som även är tänkt att fungera som tränare inom skidsporter, säger Birgitta Bergvall-Kåreborn, rektor vid Luleå tekniska universitet.

Sedan tidigare finns 8 Riksidrottsuniversitet och 10 Elitidrottsvänliga lärosäten.

– Ambitionen är att så många lärosäten som möjligt ska vilja vara elitidrottsvänliga och därigenom bidra till att kombinationen elitidrott och studier möjliggörs för aktiva oavsett vad och var de vill studera. Anpassningar av studier i tid och rum är direkt avgörande för att klara av och genomföra en fullödig elitidrottssatsning, förklarar Peter Mattsson, chef idrottsutveckling, Riksidrottsförbundet.

Nuvarande Riksidrottsuniversitet är Umeå universitet, Mittuniversitetet Östersund och Sundsvall, Gymnastik- och idrottshögskolan tillsammans med Kungliga Tekniska Högskolan, Göteborgs universitet tillsammans med Chalmers Tekniska Högskola och Högskolan Halmstad tillsammans med Malmö universitet.

Nuvarande Elitidrottsvänliga lärosäten är Blekinge tekniska högskola, Högskolan Dalarna, Högskolan Jönköping, Högskolan Kristianstad, Högskolan Väst, Karlstad universitet, Linköpings universitet, Linnéuniversitetet, Mälardalens högskola och Örebro universitet.

Här kan du läsa mer om Riksidrottsuniversitet och Elitidrottsvänliga lärosäten

e-post: magnus.annerfalk@his.se

FAKTA:
Riksidrottsuniversitet:
Ett Riksidrottsuniversitet (RIU) arbetar med att utveckla svensk idrott på uppdrag av och i samverkan med Riksidrottsförbundet och olika specialidrottsförbund. Riksidrottsförbundets nominering av RIU ges till ett begränsat antal lärosäten. Den nationella modellen för RIU innehåller fyra utvecklingsdelar:
1. Särskilda utbildningssatsningar. 2. Möjlighet för elitidrottare till anpassade universitetsstudier.3. En miljö som möjliggör satsning på elitidrott.4. Samverkan mellan idrottsrörelsen och lärosätet avseende praktiknära idrottsforskning.

Elitidrottsvänliga lärosäten: Elitidrottsvänliga lärosäten (EVL) ingår i ett sammanhållet system med den nationella modellen för RIU. Gemensamt för alla EVL är att de erbjuder en god miljö för elitidrott och studier genom hjälp med individuellt anpassade studier. Arbetet sker i samarbete med RF och Specialidrottsförbunden.

Riksidrottsförbundet
Idrottens hus, Skansbrogatan 7

08-699 60 00https://www.rf.se/

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 71 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt. Idrottsrörelsen består av 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

Följ Riksidrottsförbundet

Senaste pressmeddelandena från Riksidrottsförbundet

Välkommen att bevaka SM-veckan vinter i Luleå/Boden17.1.2020 09:23:22 CETPressinbjudan

Den 25-31 mars är det återigen dags för Riksidrottsförbundets och SVT:s gemensamma satsning SM-veckan där eliten i 20 idrotter gör upp om sina respektive SM-titlar. I år står Luleå och Boden för första gången som värdstäder för evenemanget då den nordligaste SM-veckan någonsin går av stapeln. Luleå och Boden välkomnar dig till en SM-vecka med idrottsupplevelser, världsstjärnor, många nya svenska mästare och en folkfest för alla.

Ny uppfinning ger synskadade simmare möjlighet att klara vändningar på egen hand15.1.2020 07:00:00 CETPressmeddelande

Daniele Cardinale, test-och träningsrådgivare på Bosön, Riksidrottsförbundets utvecklingscentrum, doktor i idrottsvetenskap och forskare inom idrottsfysiologi på GIH, har tilldelats finansiering från Vinnova för att utveckla en ny uppfinning som ska underlätta vändningar för synskadade simmare. Uppfinningen består av olika sensorer som gör det möjligt för simmaren att klara sig utan en medhjälpare, så kallad tapper. Idén har namnet Breaking swimming barriers, BSB.