Riksidrottsförbundet/SISU Idrottsutbildarna

Nya idéer får stöd för att sänka trösklar och få fler i rörelse

Riksidrottsförbundet och Svenska Spel har beslutat att Basketbollförbundet, Tennisförbundet, Frisbeesportförbundet, Judoförbundet, Simförbundet, Friidrottsförbundet, Orienteringsförbundet och Brottningsförbundet får medel ur Rörelsefonden under år 2021. Samtliga initiativ underlättar för barn, unga och vuxna att idrotta och röra på sig.
Foto: Peter Holgersson, Bildbyrån

– Att vi tillsammans med Svenska Spel kan möjliggöra nya idéer som utvecklar idrotten och gör den ännu mer tillgänglig är viktigt. Jag imponeras av förbund och föreningar som hittar kreativa sätt för unga och äldre att bibehålla glädjen och fortsätta idrotta, röra på sig och må bra. Arbetet med Tillsammans för fler i rörelse bidrar till idrottsrörelsens förändringsarbete, Strategi 2025 i och med att fler nås och fler motiveras att idrotta hela livet, säger Stefan Bergh, generalsekreterare Riksidrottsförbundet.

Rörelsefonden möjliggör projektidéer som sänker tröskeln till rörelse och medlen innebär till exempel att tre förbund samverkar i projekt Simma Hitta Spring, att succéprojektet Kvarterstennis får en uppföljning och att Judoförbundet kommer kunna erbjuda digitala kurser i falltrygghet till äldre.

– På Idrottsgalan i går, en kväll tillägnad idrottsrörelsen kändes det glädjande att få vara med och synliggöra det otroliga arbetet som specialidrottsförbunden gör för att skapa en idrottsrörelse där alla är välkomna, säger Patrik Hofbauer, vd och koncernchef på Svenska Spel.

Sedan starten har närmare 25 miljoner kronor ur Rörelsefonden (tidigare Framåtfonden) beviljats. 2021 landar utbetalningen på drygt 3 miljoner kronor.

Följande specialidrottsförbund och projekt beviljas medel ur Rörelsefonden våren 2021.

Svenska Basketbollförbundet får medel för att sätta upp 1000 nya korgnät och skapa fler inspirerande basketplaner utomhus.

Svenska Brottningsförbundet får medel för att utveckla Wresfit, en träningsform anpassad för såväl motionärer som brottare.

Svenska Frisbeesportförbundet får medel för att tillgängliggöra sporten för fler genom att anordna kvartersfrisbee.

Svenska Judoförbundet får medel för att erbjuda digitala kurser i falltrygghet till äldre.

Svenska Simförbundet, Svenska Orienteringsförbundet och Svenska Friidrottsförbundet får medel för projektet Simma, Hitta, Spring. Tillsammans vill förbunden skapa en plattform där familjer gemensamt kan testa på nya olika idrotter.

Svenska Tennisförbundet får medel för att rusta upp tennisbanor och anordna öppna prova-på tillfällen för ungdomar.

Anna Setzman
Pressansvarig Riksidrottsförbundet