Nya kyrkohandboken publicerad på webben

Den nya "Kyrkohandbok för Svenska kyrkan" tas i bruk på Pingstdagen den 20 maj 2018. Handbokens tre böcker, Huvudvolym, Musikvolym och Missale, trycks under våren. De har nu publicerats som pdf-filer på kyrkohandbokens webbplats.

Handbokens Huvudvolym, Musikvolym samt Missale finns för nedladdning här:

I pdf-filerna är vissa liturgiska sånger maskade, eftersom förhandling fortfarande pågår med upphovsinnehavare. Dessa sånger finns i Den Svenska psalmboken, och kommer att tryckas i kyrkohandboken som finns för leverans från mitten av mars.

Webbverktyget med den nya kyrkohandboken beräknas vara färdigt den 1 april 2018.

Upphovsrättsskyddad
Kyrkohandboken och de enskilda verk som ingår i kyrkohandboken skyddas av upphovsrätt, som innehas av ©Trossamfundet Svenska kyrkan, 2018. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Församlingar har rätt att kopiera handboken för arbetet med gudstjänster.

Läs mer: www.svenskakyrkan.se/kyrkohandboken

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, internationellt arbete (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.

018-16 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Kyrkohandboken innehåller ordningar för gudstjänster, till exempel högmässa, dopgudstjänst och vigselgudstjänst.

Samtidigt som kyrkomötet röstade ja till att anta den nya kyrkohandboken, den 23 november 2017, gav kyrkomötet i uppdrag till kyrkostyrelsen att arbeta vidare med gudstjänstens musik.  Kyrkostyrelsen ska ta fram kompletterande musik till Gudstjänstmusik A, B och C i den nya kyrkohandboken.

Kyrkklockor ringer på 100-årsdagen av första världskrigets slut9.11.2018 08:12Pressmeddelande

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget tog slut. Detta uppmärksammas med att kyrkklockor ringer kl. 13:30 i flera europeiska länder. I Svenska kyrkan tas det internationella initiativet upp och kyrkor på flera ställen i landet kommer att ringa, däribland Uppsala domkyrka. 100-årsminnet av krigsslutet kommer också att uppmärksammas i söndagens gudstjänster i många församlingar.

Kyrkornas Världsråd möts i Uppsala2.11.2018 08:58Pressmeddelande

Under den kommande veckan sammanträder Kyrkornas Världsråds exekutivkommitté (styrelsens arbetsutskott) i Uppsala. Kyrkornas Världsråd är den ekumeniska rörelsens främsta företrädare. Under 2018 har Kyrkornas Världsråd firat 70-årsjubileum för att följa upp arbetet med enhet, rättvisa och fred i världen. Det är dessutom 50 år sedan världsrådets viktiga generalförsamling ägde rum i Uppsala, som blev en vändpunkt för arbetet med religion och utvecklingsfrågor, social rättvisa, kommunikation och påverkansfrågor.