Nya kyrkohandboken publicerad på webben

Den nya "Kyrkohandbok för Svenska kyrkan" tas i bruk på Pingstdagen den 20 maj 2018. Handbokens tre böcker, Huvudvolym, Musikvolym och Missale, trycks under våren. De har nu publicerats som pdf-filer på kyrkohandbokens webbplats.

Handbokens Huvudvolym, Musikvolym samt Missale finns för nedladdning här:

I pdf-filerna är vissa liturgiska sånger maskade, eftersom förhandling fortfarande pågår med upphovsinnehavare. Dessa sånger finns i Den Svenska psalmboken, och kommer att tryckas i kyrkohandboken som finns för leverans från mitten av mars.

Webbverktyget med den nya kyrkohandboken beräknas vara färdigt den 1 april 2018.

Upphovsrättsskyddad
Kyrkohandboken och de enskilda verk som ingår i kyrkohandboken skyddas av upphovsrätt, som innehas av ©Trossamfundet Svenska kyrkan, 2018. Eftertryck eller annan kopiering är förbjuden. Församlingar har rätt att kopiera handboken för arbetet med gudstjänster.

Läs mer: www.svenskakyrkan.se/kyrkohandboken

Ewa AlmqvistPressekreterare

Presskontakt för kyrkomöte, kyrkostyrelse, barn/unga, internationellt arbete (katastrofarbete + regionarbete), generalsekreteraren, kyrkorätt, kyrkohandboken, jourhavande präst mm.

018-16 96 77ewa.almqvist@svenskakyrkan.se

Kyrkohandboken innehåller ordningar för gudstjänster, till exempel högmässa, dopgudstjänst och vigselgudstjänst.

Samtidigt som kyrkomötet röstade ja till att anta den nya kyrkohandboken, den 23 november 2017, gav kyrkomötet i uppdrag till kyrkostyrelsen att arbeta vidare med gudstjänstens musik.  Kyrkostyrelsen ska ta fram kompletterande musik till Gudstjänstmusik A, B och C i den nya kyrkohandboken.

Nya avsnitt i ärkebiskopens podcast26.4.2018 08:58Pressmeddelande

En diplomat, en ledamot i Sametinget och en prisbelönt fotograf – det är några av vårens gäster i ärkebiskop Antje Jackeléns podcast "Prata till punkt med ärkebiskopen". Sammanlagt är sex avsnitt inplanerade i vår, det första släpps nu på måndag den 30 april. Det är ett samtal med Patrik Oksanen, journalist och politisk redaktör för Hudiksvalls Tidning, om digitala svärmar, Harmagedon och guldkalvar. Och om Rysslandspolitik och fake news.