MHF

Nya lagförslag om rattfylleri är goda nyheter

Dela

MHF har i många år hävdat att dagens bristfälliga rattfyllerilagstiftning medför att många notoriska rattfyllerister strax är ute på vägarna igen. I flera fall har detta bevisligen lett till oskyldiga människors död och många anhörigas lidande. En bil är ett dödligt vapen i händerna på en rattfyllerist. Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.

Krockad bil. Foto: Clark Van Der Beken / Unsplash
Krockad bil. Foto: Clark Van Der Beken / Unsplash

Nya lagförslag går MHF:s väg

MHF har i många år hävdat att dagens bristfälliga rattfyllerilagstiftning medför att många notoriska rattfyllerister strax är ute på vägarna igen. I flera fall har detta bevisligen lett till oskyldiga människors död och många anhörigas lidande. En bil är ett dödligt vapen i händerna på en rattfyllerist.

Därför är det mycket positivt att regeringen nu tagit fram ett förslag om skärpning av dessa regler.

Vi måste satsa på att få bort de farligaste trafikanterna. Skärpta straff och möjligheten att frihetsberöva rattfyllerister på plats är steg i helt rätt riktning. Det är också viktigt att återfallsrattfyllerister döms hårdare.

Det är i många fall inte verkningsfullt att dra in körkortet, eftersom många av dessa förare inte har något körkort, antingen för att de aldrig tagit något eller för att det redan är indraget. Därför är frihetsberövande och rehabilitering för att få dem ur missbruket det enda som hjälper.

MHF kommer att inkomma med ett remissvar och hoppas nu att detta bara är första steget mot en nykter trafik.

Upptäckt fortfarande viktigast

Det är fortfarande helt centralt att man faktiskt fokuserar på att försöka upptäcka och fånga in rattfylleristerna, och det sker genom att göra fler nykterhetskontroller.

–Vi måste skilja på aktiva missbrukare, som ständigt kör berusade av alkohol eller andra droger, och den större grupp förare som ”bara” chansar och kör efter några glas, eller dagen efter en berusning. För den första kategorin är lagförslaget synnerligen tillämpligt. För den senare kategorin är det den upplevda risken för upptäckt som är avgörande, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF.

MHF arbetar sedan 1926 med att förstärka positiva normer kring nykterhet i trafiken, och räknar med att andra goda krafter drar åt samma håll.

Här har framför allt Polismyndigheten ett stort ansvar, men även regeringen som ger Polisen deras uppdrag.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Krockad bil. Foto: Clark Van Der Beken / Unsplash
Krockad bil. Foto: Clark Van Der Beken / Unsplash
Ladda ned bild
Rattfylleridrabbade familjer lider hela livet
Rattfylleridrabbade familjer lider hela livet
Ladda ned bild

Länkar

Om

MHF
MHF
Byängsgränd 8, 2tr
120 40 Årsta

08-555 765 55http://www.mhf.se

MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.

Följ MHF

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från MHF

Så stoppar vi rattfylleriet13.12.2021 13:13:18 CET | Pressmeddelande

"Varje rattfylla är en potentiell rullande dödsfara. Och när det gäller tung trafik är det ännu värre." Citatet från polisens pressinformatör i region Bergslagen sätter fingret på hur verkligheten ser ut på våra vägar. Det har varit ännu en svart helg för alla som följer trafiknyheterna. En berusad lastbilsförare krockade med en personbil, och det slutade på värsta möjliga vis med att lastbilen välte över personbilen. En man dödades och en kvinna skadades. Till slut handlar det om att faktiskt utföra tillräckligt många nykterhetskontroller, säger MHF.

Tydliga regler och säkra vägar28.10.2021 08:20:00 CEST | Pressmeddelande

Idag är det bilens dag. Men för många i Sverige är bilen nödvändig inte bara idag utan också alla andra dagar. Många svenskar som bor utanför de stora städerna, kanske till och med i väldigt ensliga trakter har svårt att se hur de ska ha råd att ha sin bil kvar. Ett Sverige helt utan privatbilar är en orimlig tanke. Därför måste det vara möjligt att ta ett miljöansvar och ändå få vardagsekonomin att gå ihop. Det måste också vara en rimlig standard på alla våra vägar.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum