Nya möjligheter när hemmet blir marknadsplats för allt fler

Framtidens fastighetsutveckling tar nya former när hemmen blir både arbets- och marknadsplats. Hometail-rapporten kartlägger beteendemönster som accentuerats till följd av coronaviruset och ökat distansarbete, och blickar framåt för att undersöka hur dessa beteenden kan komma att påverka framtidens fastighetsutveckling.

Hela 70 procent av svenskarna uppger i Fastighetsägarnas senaste rapport Hometail – Fastighetsägarnas roll under en pandemi att de i hög grad förändrat sin vardag till följd av det coronaviruset.

Med en allt högre efterfrågan på leveranser och större förväntningar på flexibilitet och smidighet i städerna, blir logistiken och leveranserna allt mer komplexa.

- E-handeln har länge varit på uppgång - i juni i år handlade 76 procent av svenskarna online. Kombinera det med att e-handeln flyttar längre och längre in i de sociala plattformarna, fler måltider beställs hem än någonsin tidigare och matkassarna har fått ett uppsving i och med att allt fler undviker att handla i fysiska butiker. Då är det inte förvånande att vi ser en utveckling där konsumenter ställer allt högre krav på smidigare och säkrare leveranser anpassade efter deras scheman, Christoffer Börjesson, Chief Digital Officer Fastighetsägarna.

Pålitlighet, smidighet och timing är fortsatt viktigast vid hemleveranser men nu adderas en smittskyddsparameter till vad som upplevs vara säkert för såväl bud som mottagare.

- Det finns stora möjligheter att i egen regi eller tillsammans med produkt- och tjänsteleverantörerna underlätta för boende genom exempelvis gemensamma tjänsteabonnemang. Fastighetsägare som tar en mer aktiv roll i att exempelvis synkronisera leveranser för att minska antalet transporttillfällen eller som kan erbjuda boxlösningar i fastigheten ges möjlighet att bygga relation både med sina hyresgäster och i större nätverk, Christoffer Börjesson, Chief Digital Officer Fastighetsägarna.

Även äldre blir en allt viktigare målgrupp för tjänsteutveckling i takt med att dessa i högre utsträckning än tidigare beställer varor online. I åldersgruppen 65+ uppger 68 procent att de ökat sin e-handel jämfört med föregående år, och i juni i år uppgav 21 procent i samma åldersgrupp att de beställer hemleverans av mat oftare än innan Coronakrisen, dubbelt så många som åldersgruppen 0-25.

Med ett samhälle som nu stabiliseras kring nya beteendemönster och förutsättningar, och vars digitaliseringsprocess tagit stormsteg framåt, ökar kraven på teknik som möter behoven. Hemmen får en ny roll som arbetsplats och ska många gånger rymma fler familjemedlemmar än tidigare vilket skapar möjligheter för fastighetsägare att skapa funktioner i bostadshusen som underlättar både distansarbete och familjeliv.

Fakta om rapporten:

Undersökningen genomfördes av United Minds i form av en webbenkät distribuerad via mejl under perioden 2 juni till 22 juni 2020, och besvarades 1009 stockholmare.

Så konsumerade Strömstadsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen26.10.2020 11:59:24 CETPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Strömstads stadskärna som ökade sin totala omsättning med 3,3 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell, restauranger, caféer och övrig kommersiell service. Det följer trenden i landet och branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher, tillsammans med beklädnad och dagligvaror, som drabbades hårdast i Strömstads stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Gislavedsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Gislaved stadskärna som ökade sin totala omsättning med 0,3 procent. Bäst gick det för hotell och restaurang som ökade med 10,9 procent under året. Den stora omsättningsutvecklingen inom hotell och restaurang sticker ut, särskilt när Gislaved jämförs med städer av liknande storlek. Hem och fritid samt dagligvaror ökade med 3,1 procent respektive 2,5 procent. Däremot gick det sämre för beklädnad och kommersiell service som båda minskade med över 15 procent. De branscher som drabbades hårdast i Gislaved stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 var hotell och restaurang samt beklädnad. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Hässleholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett tufft år Hässleholms stadskärna. Bäst gick det för hotellbranschen, medan de andra branscherna i stadskärnan hade det svårare. Tuffast var det för dagligvaruhandeln, där Systembolagets flytt från stadskärnan återspeglas av ett stort tapp i försäljningsomsättningen. När coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020 drabbades modehandeln hårt, tillsammans med kommersiell service och hotell- och restaurangnäringen. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Kristianstadsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Den totala omsättningen i Kristianstads stadskärna minskade under 2019. Flertalet branscher tappade mer i omsättning än i andra jämförbara städer. Tuffast var det för modehandeln, medan den största tillväxten gick att hitta inom hotellnäringen och kommersiell service. Men dessa branscher drabbades också hårt av coronakrisen under våren. Ändå visar prognosen för det första halvåret 2020 att Kristianstads stadskärna klarade sig bättre än genomsnittet för jämförbara städer under denna tid. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så konsumerade Ängelholmsborna i stadskärnan – före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

2019 blev ett bra år för Ängelholms stadskärna som ökade sin totala omsättning med 2,9 procent. Bäst gick det för stadskärnans hotell och kommersiell service. Branscherna har gynnats av att svenskar lägger allt mer pengar på upplevelser. Det var också dessa branscher som drabbades hårdast i Ängelholms stadskärna när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Samarbete nyckeln till framgång för Helsingborgs stadskärna – både före och under coronakrisen22.10.2020 07:00:00 CESTPressmeddelande

Under 2019 gick det mycket bra för Helsingborg city. Alla branscher hade en positiv tillväxt förutom modehandeln som minskade i jämförelse med året innan. För dagligvaruhandel, sällanköpsvaror, hem och fritid, kommersiell service, hotell samt restaurang var utvecklingen starkare än i jämförbara städer. Men flertalet av dessa branscher drabbades också hårt när coronakrisen slog till med full kraft under våren 2020. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.