Nya namn till Fastighetsägarnas styrelse

Mariette Hilmersson, vd region väst på Castellum, och Mikael Granath, vd Willhem, tar plats som nya ledamöter i Fastighetsägarna Sveriges styrelse.

På Fastighetsägarna Sveriges fullmäktige den 19 oktober valdes Mariette Hilmersson, region-vd för Castellum Väst och ordförande Fastighetsägarna GFR, och Mikael Granath, vd Willhem, till nya ledamöter i styrelsen.

På fullmäktigemötet omvaldes också Ingela Lindh, som tillträdde 2020, som ordförande. Ingela Lindh var stadsdirektör i Stockholms stad 2016-2018 och dessförinnan vd för det kommunägda bostadsbolaget Stockholmshem, ett av Sveriges största bostadsbolag, och har även arbetat som stadsbyggnadsdirektör i Stockholm.

Ledamöter

Mats Andersson, ordförande Fastighetsägarna Syd

Ragnhild Backman, Backmans Fastighets- & Företagsutveckling

Mikael Granath, vd Willhem

Mats Hederos, vd AMF Fastigheter

Emma Henriksson, Stockholm

Mariette Hilmersson, ordförande Fastighetsägarna GFR

Inger Olsson Blomberg, ordförande Fastighetsägarna Stockholm

Björn R:son Åqvist, ordförande Fastighetsägarna MittNord

Suppleanter

Anneli Jansson, vd Humlegården Fastigheter

Kristoffer Wilhelmsson, vd Solporten Fastighets AB

Gör det lättare att vräka kriminella lokalhyresgäster30.10.2021 11:01:20 CEST | Pressmeddelande

På Socialdemokraternas partikongress i veckan som kommer ska förslag om att göra det enklare att vräka kriminella bostadshyresgäster diskuteras. Men i debatten glöms bort att en stor del av den organiserade ofta äger rum i hyrda lokaler. Här är det mycket svårt att bli av med kriminell verksamhet. Det måste bli ett stopp på att utnyttja fastigheter och affärslokaler för avancerade brottsupplägg utan att fastighetsägaren har möjlighet att bli av med lokalhyresgästen. Det måste bli lättare att säga upp brottsliga lokalhyresgäster. Vi föreslår fyra konkreta åtgärder.

Omsättningen i Borås stadskärna följde pandemins vågor – men Knalleland höll emot28.10.2021 09:30:00 CEST | Pressmeddelande

Omsättningen i Borås stadskärna minskade med 18,4 procent under pandemiåret 2020, vilket är ett lite större tapp än i andra jämförbara städer. Knalleland behöll däremot större delen av sin omsättning och såg endast en marginell minskning på 0,2 procent. Hotellbranschen har haft det tuffast, medan försäljningen av dagligvaror har ökat såväl i stadskärnan som i Knalleland. Det visar rapporten Cityindex som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.

Så klarade Limhamns centrum pandemiåret 202027.10.2021 10:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemiåret 2020 ökade den totala omsättningen i Limhamns centrum med 1,4 procent. Bäst gick det för försäljningen av dagligvaror som ökade under 2020. En större utmaning var det för restaurangerna som tappade mest i omsättning. Trots ett tufft år med restriktioner klarade sig Limhamns centrum bra i jämförelse med de 107 stadskärnor som finns med i undersökningen Cityindex 2021. Limhamns centrum mäts som en särskild del av Malmös Cityindexrapport. En rapport som HUI Research har tagit fram i samarbete med Fastighetsägarna.