Nya regler och krav på förare ska göra elsparkcyklar trafiksäkrare
Slopad begräsning av motoreffekten för elsparkcyklar. Förbud mot att köra elsparkcykel på trottoaren och att på sikt fasa ut cykelpassager. Det är några av Transportstyrelsens förslag i uppdraget kring eldrivna enpersonsfordon som i dag överlämnas till regeringen.
– Med förslagen vill vi göra det möjligt att utveckla trafiksäkrare, hållbarare och mer ändamålsenliga fordon. Men också förtydliga att förare av elsparkcyklar och likande fordon ska följa trafikreglerna för cykel, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen har i två tidigare rapporter redovisat dels för reglerna kring så kallade eldrivna enpersonsfordon, dels beskrivit olyckor med elcykel och elsparkcykel. I den tredje och avslutande rapporten föreslår Transportstyrelsen ett antal regeländringar i syfte att öka trafiksäkerheten kring dessa fordon.
Majoriteten eldrivna enpersonsfordon är i lagens mening en cykel. Transportstyrelsen anser inte att det behövs en ny fordonskategori för den typen av fordon. En sådan bör i så fall harmoniseras med EU-regler.
Transportstyrelsen föreslår i stället en ändring av fordonsdefinitionen av en cykel så att man tar bort begränsningen på 250 watt av motoreffekten för elsparkcyklar.
– Dagens effektbegränsning riskerar att hindra teknikutvecklingen. Den är också ett hinder för att utveckla trafiksäkrare och mer ändamålsenliga fordon, till exempel med högre batterikapacitet och bättre hjul, säger Pernilla Bremer, utredare på Transportstyrelsen.
Andra förslag till regeländringar:
- Ta bort möjligheten att köra elsparkcykel på trottoaren med undantag för personer med fysisk funktionsnedsättning.
- Ta bort möjligheten att märka ut cykelpassager.
- Ta bort möjligheten att cykla på väg med hastighetsbegränsningen 50 km/h och om cyklisten är över 15 år när det finns cykelbana.
– Flera av förslagen riktar sig till väghållare i syfte att skynda på utvecklingen av både gång- och cykelinfrastrukturen. En annan förhoppning är att väghållare i framtiden minskar användandet av kombinerade ytor och ersätter dessa med tydligt åtskilda gång- och cykelbanor, säger Pernilla Bremer.
Förutom förslag på regeländringar pekar myndigheten på behovet av ökad kunskap om trafikregler och trafiksäkerhet kopplat till cykel. Trasportstyrelsen pekar även på att ingen myndighet har ett uppdrag att informera om trafikregler.
En orsak till att många irriteras på elsparkcyklar är hur de används och parkeras. Det finns bestämmelser för kommunerna att hantera parkeringen av elsparkcyklar. Transportstyrelsen anser att kommunerna i större utsträckning bör utnyttja upphandling som ett verktyg för att komma till rätta med felparkerade elsparkcyklar.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Tågbolag ska kunna sälja biljetter minst fyra månader innan avgång27.6.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Trafikverket levererar inte körplaner till tågmarknadens aktörer i tillräckligt god tid. Det gör att bolagen inte kan planera sin trafik eller sälja biljetter med framförhållning. Något som i sin tur försvårar för resenärer att välja tåget som transportsätt. Nu förelägger Transportstyrelsen Trafikverket att lösa problemet.
Så påverkas luftfarten av kriget i Ukraina17.6.2022 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Den största enskilde förloraren inom luftfarten just nu är flygbolaget Finnair, medan länder som Kina, Turkiet och Serbien i stället drar fördelar av situationen. Dessutom riskerar Rysslands flygplansflotta att bli undermålig på sikt. Det är effekter av kriget som går att se inom luftfarten i Europa, enligt en ny rapport från Transportstyrelsen.
Omställning till grönare luftfart inte problemfri16.6.2022 08:31:52 CEST | Pressmeddelande
Tydlig politisk styrning, en fungerande marknad för biobränsle och premiering av gröna satsningar. Det är vad som krävs för att omställningen till grönare luftfart ska bli verklighet, menar svenska flygbolag i en färsk rapport av Transportstyrelsen.
Omkomna i flygolyckor flest på 15 år14.6.2022 08:37:11 CEST | Pressmeddelande
Antalet omkomna inom allmänflyget var under 2021 det största på 15 år. Det beror på en enskild olycka med många omkomna. Samtidigt var antalet olyckor bland det minsta på flera år.
Trafikregler för cykel bör inte ändras31.5.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Det är andra faktorer än ändrade trafikregler som får fler att cykla. Cykelreglerna i sig är bra som de är. Därför behövs det inga nya regler för cykling mot enkelriktat, omkörning av cyklister eller cykling i bredd. Det är tre slutsatser som Transportstyrelsen idag redovisar till infrastrukturdepartementet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum