Nyhet! Ving lanserar Bilbao

Den nordspanska staden Bilbao lockar med det glittrande Guggenheim-museet, Museo de Bellas Artes, breda boulevarder och ett utmärkt utbud av nöjen och restauranger. Till Bilbao erbjuder Ving flexibla resor året om och med denna spanska nyhet inräknad i programmet, har Ving resor till inte mindre än 62 städer, runt om i världen.

Hotell Petit Palace Arena, Vings bildarkiv.

En weekend i Bilbao kan bjuda på allt från kulturella upplevelser, strövtåg i Casco Viejo som är den gamla delen av staden och nattliga nöjen. Eller varför inte uppleva en konsert eller en av Athletic Bilbaos hemmamatcher.

- Bilbao är först och främst en stad med lokal atmosfär även om allt fler turister hittar dit. Efter det obligatoriska besöket på Guggenheim-museet föreslår jag en bar- och matrunda för att prova på alla goda baskiska specialiteter både vad det gäller mat och dryck, säger Anna Hagberg, tf. informationschef på Ving.

Bilbao
Bilbao har en livlig och blomstrande stadskärna, med breda boulevarder, lummiga parker och massor av billiga och utmärkta restauranger och barer. Den livliga hamnen, som är en av Spaniens viktigaste, och den gamla stadsdelen Casco Viejo, ska man inte missa. Inte heller La Ribera, en av landets största matmarknader eller ett strövtåg genom trånga gator med vackra hus. Ett besök på Guggenheim-museet är lika självklart som ett på Museo de Bellas Artes, med verk av spanska klassiker som Goya och El Greco. Bilbao är en stad som är som gjord för att promenera i och eftersom stadens centrum ligger i en dalgång mellan omgivande berg är det inte särskilt kuperat och ganska kompakt, vilket gör att man kan se mycket utan att anstränga sig alltför mycket.

Vings hotell i Bilbao
Ving erbjuder ett drygt tjugotal hotell, de flesta med centralt läge och promenadavstånd till både de äldre delarna av staden, Guggenheimmuseet och den vackra katedralen.

Prisexempel
Flyg t/r Stockholm-Bilbao, avresa 11 april 2018. Boende på hotell Petit Palace Arena i dubbelrum i tre nätter. 3 501 kr/person.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Barbro Holmberg, informatör Ving, tel 0709-513023, barbro.holmberg@ving.se

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.