Nytt år och nya möjligheter för Gröna Påsen

Plockanalyser från förra året visar att nästan 40 procent av Linköpingsbornas matavfall inte hamnar i gröna påsen. Men nytt år innebär nya möjligheter och nya utmaningar, träning och bättre mat. Så varför inte även bli bättre på att sortera sitt matavfall?

Varje år gör Tekniska verken i Linköping plockanalyser för att se hur mycket matavfall som sorteras i gröna påsen och hur mycket som slängs i "vanliga" soppåsen med restavfall. Plockanalysen visar att nästan 40 procent av matavfallet ligger i fel påse. För att kunna återvinna mer matavfall behöver fler sortera mer.

Plockanalysen visar också, när vi jämför matavfall som sorterats i gröna påsen med matavfall som slängts i påsen med restavfall, att andelen matsvinn är mindre i gröna påsen. Matsvinn är sånt som slängs i onödan och som skulle kunnat ätas upp om det hade hanterats annorlunda.

Så en god idé i början av det nya året är att sortera mera och att minska matsvinnet på en och samma gång.

När matresterna sorteras i gröna påsen så återvinns de till biogas som kan driva både Linköpings bussar och biogasbilar. Samtidigt bildas också näringsrik biogödsel som sprids på åkermark så att näringen kan komma till nytta igen när ny mat odlas i jordbruket. På så sätt tas både energin och näringen i matavfallet till vara. Biogas ersätter fossila fordonsbränslen, och biogödsel kan användas istället för konstgödsel.

Johan Borg, Avdelningschef hushållsavfall, Tekniska verken, 013-20 81 19
johan.borg@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.