Nytt avtal för yrkesutbildningen inom byggbranschen ger fler lärlingar

Byggnads, Maskinentreprenörerna, Seko och Sveriges Byggindustrier har kommit överens om ett nytt avtal för de yrkesutbildningar som leder fram till yrkesbevis. Det nya avtalet omfattar elever som avslutar sin utbildning på gymnasieskolans bygg- och anläggningsprogram från och med 2021.

Torbjörn Hagelin. Foto: Byggnads

Med det nya yrkesutbildningsavtalet vill parterna underlätta nyanställningar med enklare regler som efterfrågas av arbetsgivare. Man har en tydligare kvalitetssäkring av grundutbildningen och stärkt anställningsskydd med en tillsvidareanställning som kan inledas med en provanställning.

– Det här är ett stort och viktigt steg framåt för byggbranschen. Om fler av Sveriges unga ska välja att bli byggnadsarbetare är goda villkor ett måste. Med rätt till tillsvidareanställning ökar vi tryggheten för lärlingar och gör yrkesutbildningen mer attraktiv, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

Yrkesutbildningsavtalet lägger grunden för den yrkesutbildning som sker i gymnasieskolan, i yrkesutbildning för vuxna och i branschens egen lärlingsutbildning i företag. Det nya avtalet säkerställer att alla utbildningsvägar ställs under samma kvalitetskrav.

Torbjörn Hagelin
Avtalssekreterare Byggnads

Torbjörn Hagelin. Foto: Byggnads

Byggnads kommenterar regeringens utredning: ”En halvmesyr”4.6.2019 10:45:00 CESTPressmeddelande

I dag presenterades regeringens utredning om utstationeringsdirektivet. Byggnads har länge varit pådrivande för att återupprätta den svenska modellen för att svenska villkor ska gälla alla på svensk arbetsmarknad. Utredningen tar några steg i rätt riktning men vi är djupt kritiska till att svenska regler för resor och traktamenten inte föreslås gälla fullt ut. Vi har en lång väg kvar innan vår arbetsmarknadsmodell gäller fullt ut.

Byggnads kommenterar nya VM-planer: ”FIFA:s jakt på pengar kostar arbetarliv”20.5.2019 09:40:00 CESTPressmeddelande

Tusentals arbetare har dött vid VM-byggena i Qatar på grund av usla arbetsförhållanden och slavliknande villkor. Nu rapporterar flera medier om att FIFA har planer på att utöka VM 2022 till ytterligare ett värdland utan att ta hänsyn till arbetares säkerhet. Byggnads har under många år varit drivande i att förbättra arbetarnas villkor i Qatar och motsätter sig planerna på utökning.