Nytt biogaspris - håller en fortsatt låg nivå

Priset för biogas på Svensk Biogas publika tankstationer har varit på samma nivå under 1,5 år. Från den 1 oktober blir det något dyrare men prisnivån är fortfarande låg i jämförelse med andra drivmedel.

- Höjningen beror på ökade produktionskostnader som i sin tur, bland annat, hänger ihop med det höga elpriset och kostnadsökningar på vissa andra insatsvaror, säger Erik Nordell, produktansvarig LBG (flytande biogas).

Svensk Biogas har en differentierad prissättning. Det innebär olika pris på mackarna beroende på om macken är ansluten till gasnätet eller inte. Om macken inte är ansluten, blir det dyrare att förse den med biogas.

- Prissättningen utgår helt från våra egna kostnader för produktion och leverans. Det betyder att vi inte följer priskurvan för fossila bränslen, som har stigit kraftigt under det senaste halvåret.

Som exempel är komprimerad biogas (CBG) från Svensk Biogas, efter höjningen, 19 procent billigare än bensin. Den flytande biogasen (LBG) har marknadens lägsta pris även efter höjningen och är prismässigt hela 28 procent billigare än fossil diesel. Biogas i flytande form har samma miljöfördelar men andra användningsområden än komprimerad gas. Den används till tunga transporter för fjärr och distributionstrafik.

Svensk Biogas har ingen inblandning av fossil naturgas i sina produkter utan säljer endast 100 procent biogas.

Prisexempel:

Ort

Tidigare pris (kr/kg inkl moms)

Pris från 1 oktober (kr/kg inkl moms)

Förändring (kr/kg inkl moms)

Linköping (CBG)

19,60 kr

0,80 kr

Linköping (LBG)

17,75 kr

17,99 kr

0,24 kr

Mjölby (CBG)

Mjölby (LBG)

17,75 kr

0,24 kr

Motala (CBG)

Norrköping (CBG)

Västervik

Hela pristabellen finns på Svensk Biogas hemsida: www.svenskbiogas.se

Fakta:

Biogasen tillverkas bland annat på kommuninvånarnas matrester och slam från avloppsverket, så i praktiken kör du bil på dina egna bananskal och det du har spolat ner i toaletten. När biogas används i stället för bensin och diesel minskar utsläppen med ca 90 procent. Eftersom biogas bildas under en naturlig nedbrytningsprocess av biologiskt material, är den till skillnad från bensin och diesel en förnybar energikälla som ingår i naturens kretslopp.

För mer information, kontakta gärna:

Patrik Aronsson, produktansvarig CBG, 013-30 85 22

Erik Nordell, produktansvarig LBG, 013-30 85 42

Tekniska verken-koncernen bygger världens mest resurseffektiva region genom att erbjuda smarta och effektiva lösningar som bidrar till en enkel och hållbar vardag för våra 211 000 privat- och företagskunder. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar. Välkommen att läsa mer på vår webbplats

Nu införs Tekniska verkens nya prismodell för elnätskunder i Katrineholm27.3.2024 13:20:05 CET | Pressmeddelande

Den 1 april börjar Tekniska verken gå över till en ny prismodell för elnätet, som tagits fram enligt ett direktiv från Energimarknadsinspektionen. Först ut är Katrineholm, och längre fram följer Linköping och Mjölby. Syftet är att uppmuntra till en jämnare elförbrukning. För att underlätta införandet för kunden erbjuder Tekniska verken ett antal nya tjänster på Mina sidor, där man kan ta del av sin prisprognos och sina effekttoppar.

Tekniska verken förstärker elnätet i Tornby14.2.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

För att möta den stora efterfrågan på el till elbilsladdning och industri, arbetar Tekniska verken med en omfattande förstärkning av elnätet i Tornby. Flera insatser har redan utförts eller är pågående, och nu inleds ett större projekt inom området. Det kommer att genomföras stegvis och beräknas som helhet vara klart under hösten 2025. Inom ramen för projektet förnyas även en 70 år gammal vattenledning.