Nytt för i år - beställ julgranshämtning

När helgerna är firade och det nya året har ringt in, så kan alla Linköpingsbor som vanligt ställa ut sin gran, så hämtar Tekniska verken upp den och kör den vidare till återvinning. Men nytt för i år är att tjänsten måste beställas av Tekniska verken.

Granhämtning beställs på Mina sidor, under fliken Beställa/boka. Hämtningsturerna pågår mellan vecka 3 och 5 beroende på vilket område man bor i. Beställning behöver göras senast den 6 januari, och tjänsten är kostnadsfri.

Här finns mer information

Som vanligt ska julgranen ställas fram inför hämtningsveckan, vid tomtgränsen och väl synlig från sopbilens förarhytt. Granen måste vara fri från pynt och julgransfot och får inte vara förpackad i säck. Det är viktigt att julgranen står framställd och väl synlig under hela veckan från måndag morgon 06.00 till fredag eftermiddag klockan 18.00.

Den som vill lämna sin gran själv är välkommen till någon av Tekniska verkens återvinningscentraler Malmen, Gärstad och Ullstämma eller till trädgårdsavfallstipparna i Ljungsbro, Sturefors och Linghem.

Johan Borg, Avdelningschef Hushållsavfall på Tekniska verken i Linköping
Johan.Gustafsson@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Naturvårdsverket ger bidrag till en bättre vattenmiljö i Linköping5.12.2018 10:03Pressmeddelande

Naturvårdsverket har beviljat bidrag till Tekniska verkens projekt att bygga en ny damm för dagvattenrening vid Gillbergagatan i Tornby, i Linköping. Dagvatten har identifierats som en källa till att föroreningar sprids. Tekniska verken i Linköping vill hitta bättre effektivare lösningar för hantering och rening av dagvatten, för att på så sätt minska den negativa påverkan på hav, sjöar och andra vattendrag. När föroreningar från regn och snösmältning hamnar i våra sjöar och vattendrag innebär det negativ påverkan på de organismer som lever i och runt våra vatten.

Stor satsning på bredbandsutbyggnad i hela Mjölby kommun28.11.2018 09:00Pressmeddelande

Mjölby kommun och Utsikt Bredband har kommit överens om en stor satsning på utbyggnad av bredband i hela kommunen. Utsikt Bredband kommer tidigt nästa år att erbjuda fiberanslutning till hushåll och företag på Mjölbys landsbygd. Utbyggnaden ligger i linje med regeringens mål om att 95 procent av alla hushåll och företag ska ha tillgång till bredband med en hastighet på minst 100 Mbit/s år 2020.