Nytt kollektivavtal för advokat- och juristbyråer

Idag den 14 december tecknade Almega Tjänsteföretagen och Akavia ett helt nytt kollektivavtal, Juristavtalet. ”Den svenska modellen levererar igen”, säger Gunnar Ekbrant, arbetsrättsjurist på Almega.

Gunnar Ekbrant, arbetsrättsjurist på Almega

– Förhandlingarna har varit konstruktiva och präglats av ett givande och tagande. Det är väldigt roligt att få träffa ett helt nytt avtal med vår stora akademikermotpart, Akavia, och vi kan med stolthet konstatera att den svenska modellen återigen levererar, säger Gunnar Ekbrant som lett förhandlingarna för Almega Tjänsteföretagen.

Juristavtalet är skräddarsytt för den verksamhet som bedrivs vid advokat- och juristbyråer, verksamheter som har speciella förutsättningar och därmed kräver särskilda lösningar.

– Vi hoppas därmed att avtalet får fler advokat- och juristbyråer att vilja omfattas av kollektivavtal, säger Gunnar Ekbrant.

Avtalet börjar gälla den 1 januari 2022.

Gunnar Ekbrant, arbetsrättsjurist på Almega