Nytt lagförslag stärker möjligheterna för forskning och utveckling

Sveriges Ingenjörer ser positivt på regeringens förslag om förstärkt arbetsgivaravdrag för investeringar i forskning och utveckling. Men för att få rätt effekt borde de nya reglerna införas omedelbart.

Det förstärkta FoU-avdraget välkomnas av Sveriges Ingenjörer som anser att de nya reglerna borde införas snabbare

– Det är viktigt för Sverige och för tillväxten att stimulanser införs, som snabbt kan öka forskningsvolymen säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Det så kallade FoU-avdraget förstärktes redan i budgetpropositionen 2019 och infördes 1 april 2020. Förändringen välkomnades av Sveriges Ingenjörer som ett sätt att stärka förutsättningarna för svensk forskning och utveckling (FoU). I statsbudgeten för kommande år aviserades ytterligare en utökning av avdraget. Detta förslag har remitteras. Förbundet ser positivt även på det nya förslaget och vill att det ska genomföras så fort som möjligt.

– Coronapandemin har påverkat företagens risktagande negativt och lett till pausade och försenade FoU-projekt. Vi ser det som angeläget att regeringen agerar snabbt och inför de nya reglerna redan från 1 januari 2021, säger Ulrika Lindstrand.

Sveriges Ingenjörer har under de senaste fem åren gjort återkommande undersökningar om effekterna av innovation för värdeskapande i företag. Resultaten visar att ingenjörer som jobbar med FoU ger en positiv utväxling:

• Företagens innovationsförmåga och lönsamhet ökar genom deras satsningar på forskning och utveckling.
  • Företag som belönar sina anställda ingenjörer för innovationer får också fram fler innovationer.
  • Innovationerna i företagen bidrar till ökad export och stärker därmed den svenska ekonomin.

– Om Sverige ska kunna ställa om till ett mer hållbart samhälle och samtidigt förbli konkurrenskraftigt efter pandemin, då är ingenjörernas insatser kombinerade med ökad forskning och utveckling helt avgörande, säger Ulrika Lindstrand förbundsordförande Sveriges Ingenjörer.

Kort om förslaget
Regeringen föreslår att FoU-avdraget förstärks genom en minskning av arbetsgivaravgifter för personer i alla företag som arbetar med forskning och utveckling. Nedsättningen av det sammanlagda avgiftsuttaget fördubblas från 10 till 20 procent samtidigt som taket för nedsättningen höjs från 450 000 kr till 600 000 kronor per månad. Förslaget innebär också att arbetstidsvillkoret sänks. I fortsättningen räcker det att den anställde har arbetat med FoU minst hälften av arbetstiden under kalender­månaden.

Remisstiden för förslaget löper ut 15 december 2020.

högskoleutbildade ingenjörer. Med närmare 156 500 medlemmar är det största
förbundet inom akademikerfederationen Saco. Se även www.sverigesingenjorer.se