Metalliska material

Nytt projekt ska öka resurseffektiviteten vid additiv tillverkning

Dela

RECIRCLE, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska öka resurseffektiviteten genom en metodologi baserad på livscykelanalys för optimering av avfallsflöden från additiv tillverkning (använt pulver, printade stödstrukturer, misslyckade komponenter, med mera). Detta kommer att leda till en övergång från en linjär till en cirkulär ekonomi för additiv tillverkning.

Laura Cordova Gonzalez, forskare vid Chalmers samt projektledare för RECIRCLE. Foto: Marcus Folino
Laura Cordova Gonzalez, forskare vid Chalmers samt projektledare för RECIRCLE. Foto: Marcus Folino

En mycket uppskattad fördel med additiva tillverkningsprocesser är resurseffektiviteten. Till skillnad från konventionella tillverkningstillsätts material endast där det behövs. Dock är användningen av råmaterial mindre effektiv än den skulle kunna vara, även för AM-processer. Exempelvis är det endast en begränsad del av det pulver som används i varje cykel i pulverbäddsprocessen som smälts för printning av slutprodukten. Oanvänt pulver återanvänds i påföljande cykler när så är möjligt.

Brist på kunskap om kvalitetsförsämringen efter varje produktionscykel resulterar dock i att antingen endast jungfruligt pulver används eller omfattande pulver- och materialkarakterisering under AM-tillverkning av komponenter med höga krav. Dessutom krävs stödstrukturer för komponenter med komplex design, vilka sedan blir materialavfall av hög kvalitet.

– Målet med projektet RECIRCLE är att öka resurseffektiviteten genom en metodologi baserad på livscykelanalys för optimering av avfallsflöden från AM, som till exempel använt pulver, printade stödstrukturer och misslyckade komponenter. Detta kommer att leda till en övergång från en linjär till en cirkulär ekonomi för additiv tillverkning, säger Laura Cordova Gonzalez, forskare vid Chalmers samt projektledare för RECIRCLE.

Förbrukat material i identifierade avfallsflöden återbrukas under projektet. Detta tillvägagångssätt utnyttjar metallresurserna till fullo och minskar behovet av utvinning av naturresurser. Med fokus på att förbättra hållbarheten inom värdekedjan för additiv tillverkning med metallpulver, möjliggörs teknologins fulla nytta för tidiga användare i Sverige.

Inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material så satsas nu över 24 miljoner kronor i programmets utlysning ”Hållbar metallindustri - Materialförsörjning”. Det är sju nya forskningsprojekt som nu har beviljats stöd från den svenska innovationsmyndigheten Vinnova.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Laura Cordova Gonzalez, forskare vid Chalmers samt projektledare för RECIRCLE. Foto: Marcus Folino
Laura Cordova Gonzalez, forskare vid Chalmers samt projektledare för RECIRCLE. Foto: Marcus Folino
Ladda ned bild

Om

Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material syftar till att förverkliga den strategiska forsknings- och innovationsagendan Nationell samling kring metalliska material. Programmet är en del av VinnovasEnergimyndighetens och Formas satsning på strategiska innovationsprogram och samlar Sveriges metallindustrier: Stål, aluminium, hårdmetall, gjutstål, gjutjärn och gjutna icke-järnmetaller.  

Följ Metalliska material

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Metalliska material

Nytt projekt ska hjälpa stålindustrin att använda mer skrot15.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Skrot är ofta komplext och sammansättningen kan variera mycket mellan partier och även inom samma parti. Idag finns det ingen tillgänglig lösning som tillåter korrekt kvantitativ analys av en batch, vilket innebär att korrigerande åtgärder behövs efter skrotladdning. OptiScrap, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska ta fram en ny sensor för att analysera stora bitar, vilket är viktig för både konsument- och internskrot.

Återvunnet aluminium ska ge effektivare fordon13.6.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Elektrifiering inom transportbranschen är viktigt för att möta klimatförändringarna. För att få effektiva fordon med lång räckvidd är det viktigt att minska vikten. Ett sätt att göra detta är att använda aluminiumkomponenter på grund av dess låg densitet. InReAl, ett nytt forskningsprojekt inom det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, ska studera möjligheterna att öka toleransen mot oönskade halter av legeringselement i aluminium för att kunna gå från primäraluminium till mer miljövänligt återvunnet aluminium.