Nytt samarbete påskyndar digitalisering inom fastighetsbranschen

Nu blir det enklare för fastighetsägare att ta ett digitalt språng. Branschorganisationen Fastighetsägarna GFR har inlett ett samarbete med företaget Avy som erbjuder medlemmarna en digital plattform med boendeapp där hyresgäster bland annat kan göra felanmälan och betala hyran.

-  Många medvetna hyresgäster tycker att det är en självklarhet att hyresvärdarna arbetar digitalt. Det ställer därför krav på fastighetsbolag att möta den efterfrågan på ett bra sätt, säger Pia Grönquist, affärschef på Fastighetsägarna GFR.

Att erbjuda en hyresgästapp innebär att fastighetsföretag stärker sin relation till hyresgästerna och effektiviserar sin administration som blir både snabbare och mindre omfattande. Kort sagt blir det enklare att nå sina hyresgäster - bara med ett klick. För de fastighetsägare som vill går det att integrera andra system som till exempel tvättstugebokningar och fastighetssystem.

För hyresgästerna blir det enklare att påverka boendet, som till exempel att göra felanmälningar eller kontakta hyresvärden. Även hyran kan enkelt betalas direkt i appen via bank-id.

På Fastighetsägarna spår man att det i framtiden ställs helt nya krav på fastighetsföretagen, samtidigt skapar det nya möjligheter att utveckla sin affär. En utveckling man på Fastighetsägarna gärna ser att fastighetsföretagen drar nytta av.

-  Med det nya samarbetet ger vi fastighetsföretag rätt förutsättningar att ligga långt framme och anpassa sin verksamhet till det nya affärslandskapet, säger Pia Grönquist.

Fel att återinföra ett misslyckat hyresrabattstöd25.2.2021 15:41:53 CETPressmeddelande

Det statliga hyresrabattstödet som riksdagen idag beslutat att återinföra kommer inte heller denna gång att uppnå sitt syfte. Resurserna bör istället användas till att förlänga omställningsstödet så att det sträcker sig fram till juni 2021. Hyresrabattstödet är ett administrativt krångligt och långsamt system som fanns under andra kvartalet 2020 men som avvecklades då det inte fungerade särskilt väl.

Nedstängningsstöd måste komma på plats nu17.2.2021 13:44:27 CETPressmeddelande

De möjligheter till nedstängning av butiker, gym, frisörer och annan service som regeringen nu förbereder behöver följas av omedelbart besked om rätt till ersättning till de som drabbas. Den tillfälliga pandemilagen som ger regeringen möjligheter att stänga verksamheter har funnits på plats sedan början av januari men fortfarande saknas besked om hur verksamheter ska ersättas. Nu behöver förordningen om nedstängningsstöd komma på plats omgående.

Återinfört hyresstöd kommer inte nå de med störst behov12.2.2021 11:35:09 CETPressmeddelande

Det är mycket olyckligt att riksdagen ställer sig bakom regeringens förslag om att återinföra ett dåligt fungerande system med hyresstöd för första kvartalet 2021. De stora bristerna i stödets utformning riskerar att företag i behov av stöd inte omfattas. Satsa istället resurserna på omställningsstödet så att det kan förlängas och betalas ut snabbare till företag i behov av stöd.

Fastighetsägare vill hyra ut lokal till vaccination mot covid-19 – stoppas av momsregler och tillgänglighetskrav5.2.2021 14:40:09 CETPressmeddelande

Svenska folket planeras att massvaccineras mot covid-19 under första halvan av 2021. Sjukvårdens behov av lokaler är därför stort. Många hyresvärdar runt om i Sverige vill hjälpa till genom att upplåta lokaler för vaccinering. Ett krångligt regelverk riskerar dock att sätta käppar i hjulet. På grund av nuvarande momsregler kan de som hyr ut sina lokaler drabbas av ett ekonomiskt bakslag.