Ökad tillgänglighet för provtagning av covid 19

För att provtagningen av covid 19 ska bli mer tillgänglig och lättåtkomliga för fler invånare, erbjuder nu Samtrans Omsorgsresor, på uppdrag av Region Stockholm, drop-in-provtagning i Tensta och Husby. Syftet är att göra det så enkelt som möjligt att bli provtagen, speciellt för den som saknar möjligheter att själv boka tid och som saknar BankID.

Personal utanför provtagningsbuss i Tensta

På plats får invånarna information om hur provtagningen går till av utbildad sjukvårdspersonal som pratar flera olika språk. Samma sak med personal som genomför provtagningen.

- Detta är en viktig insats för att minska smittspridningen och skapa förutsättningar för att fler invånare ska kunna provta sig på lika villkor, oavsett tillgång till bank-id eller svenska som språk. Vi är därför stolta över att vi kan vara med och bidra i Tensta och Husby, säger Eric Steijer, marknadschef på Samtrans Omsorgsresor.

Måndagar, onsdagar och fredagar är bussen i Tensta. Tisdagar och torsdagar är bussen i Husby.

Projektet är ett samarbete mellan Samtrans Omsorgsresor som står för verksamheten och bemanning av teststationerna och InfoSolutions som ansvarar för den tekniska infrastrukturen, på uppdrag av Region Stockholm.

Samtrans Omsorgsresor är landets ledande aktör inom provtagning av covid-19 och finns etablerade i ett flertal regioner, i hela landet.

Personal utanför provtagningsbuss i Tensta

Samtrans Omsorgsresor är en del av Nobina-koncernen, Nordens största kollektivtrafikföretag. Varje år utför Samtrans Omsorgsresor ca 1,7 miljoner personresor, framförallt på uppdrag av kommuner och landsting, men också för företag. Samtrans har en stark samhällsbärande roll genom att finnas till för människor som på olika sätt har svårigheter att åka med den allmänna kollektivtrafiken.