Ökade kostnader för el, värme, avfall, vatten och avlopp

Totalkostnaderna för el, fjärrvärme, avfall, vatten och avlopp har ökat under det senaste året – och gapet mellan kommunerna växer. De som bor i kommunen med högsta sammanlagda taxa betalar 1 020 kronor mer i månaden jämfört med kommunen som har lägst kostnad. Det visar den årliga Nils Holgerssonrapporten som kartlägger avgifter och taxor i hela landet.

Bilden visar kostnaden per kvadratmeter och år för fjärrvärme, el, vatten och avlopp (VA) samt avfall i de 10 billigaste och 10 dyraste kommunerna i landet samt för medelkommunen.

De sammanslagna kostnaderna för fjärrvärme, el, avfall, vatten och avlopp (VA) har ökat med 2,3 procent under det senaste året. Det är mer än den allmänna kostnadsutvecklingen på 1,7 procent. Även ur ett femårsperspektiv är utvecklingen densamma – kostnaderna för samtliga tjänster ökar mer än den allmänna kostnadsutvecklingen under samma period.

– Vi ser att kostnaderna ökar över tid och att det fortsatt är stora skillnader beroende på var man bor. Det är svårt för konsumenten att förstå varför det ska skilja så mycket i kostnad mellan kommunerna för dessa tjänster som vi alla är beroende av, säger Mari-Louise Persson, ordförande för Nils Holgerssongruppen.

Allra mest, drygt 2 570 kronor i månaden, betalar boende i Nordanstig. I Borlänge, som är billigast i landet, ligger månadskostnaden på drygt 1 550 kronor.

Endast elnätkostnaderna sjunker

Att den sammanlagda kostnaden för fjärrvärme, el, avfall och VA har ökat under året beror på att taxorna har stigit för alla tjänsterna förutom elnät. Kraftigast ökar elhandelspriserna liksom VA- och avfallstaxorna.

– Att elhandelspriserna har stuckit iväg och skapat oförutsedda utgifter för konsumenterna har uppmärksammats på sistone. Vår rapport visar att detta balanseras upp av att elnätstaxorna sjunker för andra året i rad. Att elnätspriset sjunker har inte hört till vanligheterna under de dryga 25 år som vi har följt utvecklingen, säger Mari-Louise Persson.

Totalt ökar kostnaden för el med 1,9 procent från föregående år (varav elnätstaxorna har sjunkit med 2,9 procent och elhandelspriserna ökat med 10,8 procent). VA-taxan ökar med 4,8 procent och avfallstaxan med 4,1 procent medan fjärrvärmetaxan bara ökar med 1,2 procent.

– Kostnaden för alla de här tjänsterna ökar rätt mycket över tid – men just fjärrvärmen har avvikit från den starkt uppåtgående kurvan och visar lite stabilare taxor. Det är bra eftersom det ger en större förutsägbarhet för konsumenten. Vi behöver komma bort från den ryckighet i prissättning som vi har sett tidigare, säger Mari-Louise Persson.

Stor skillnad mellan kommunerna

Skillnaden är stor mellan Sveriges kommuner. Bilden ovan visar kostnaden per kvadratmeter och år för fjärrvärme, el, vatten och avlopp (VA) samt avfall i de 10 billigaste och 10 dyraste kommunerna i landet samt för medelkommunen.

Att skillnaderna mellan avgifter och taxor i kommunerna totalt sett är så stora kan delvis förklaras av att det är dyrare att leverera vissa tjänster i glesbygd än i tätorter. Men det finns såväl mindre som större kommuner som har låga respektive höga avgifter.

Om Nils Holgerssongruppen

Sedan år 1996 ger Nils Holgerssongruppen årligen ut rapporten ”Fastigheten Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige”. I rapporten ”förflyttas” en bostadsfastighet genom landets samtliga 290 kommuner för att jämföra kostnader för el, fjärrvärme, avfall, vatten och avlopp. Gruppens medlemmar är Bostadsrätterna, HSB Riksförbund, Hyresgästföreningen, Riksbyggen och Sveriges Allmännytta.

Hela rapporten finns att läsa på nilsholgersson.nu.

Statistiken har hämtats från Svenskt Vatten, Energimarknadsinspektionen, Energiföretagen Sverige, statistikmyndigheten SCB samt genom egen insamling.

Kontakt

Mari-Louise Persson, ordförande Nils Holgerssongruppen, 072-516 90 30, mari-louise.persson@riksbyggen.se

Thomas Folkesson, EKAN-gruppen, 070-556 02 58, thomas.folkesson@ekan.se

Emma Casserlöv, pressekreterare HSB, 0725-94 75 00, emma.casserlov@hsb.se

Pressjour Hyresgästföreningen, 010-459 10 70, press@hyresgastforeningen.se

Håkan Andersson, presschef Riksbyggen, 072-239 00 66,
hakan.andersson@riksbyggen.se

Ulrika Lamberth, pressansvarig Sveriges Allmännytta, 08-406 55 25,
ulrika.lamberth@sverigesallmannytta.se

Kenny Fredman, presschef Bostadsrätterna, 0765-20 10 04,
kenny.fredman@bostadsratterna.se

Hyrorna fortsatt i otakt med kostnadsutvecklingen9.11.2021 09:44:08 CET | Pressmeddelande

Driftskostnaderna för de allmännyttiga bostadsbolagen har ökat med i genomsnitt 2,2 procent per år sedan 2015. Deras totala kostnader har ökat med i snitt 1,7 procent per år. Under samma period var den genomsnittliga hyreshöjningen enbart 1,2 procent. Bostadsbolagens kostnader ökar nu i snabb takt och om inte hyrorna höjs i samma takt kommer det leda till både sämre underhåll och mindre service till hyresgästerna. Det visar Sveriges Allmännyttas marknadsrapport om hyresutvecklingen som presenteras idag.