Om Cementa ges tillstånd drar vi beslutet inför Högsta förvaltningsdomstolen

Cementa förväntas inom kort ges tillstånd till fortsatt kalkbrytning på Gotland utifrån riksdagens nya undantagslag ”Lex Cementa”. Detta trots att problemet med cementbrist ser ut att redan vara löst. Om Cementa ändå ges tillstånd av regeringen kommer vi att överklaga beslutet till Högsta förvaltningsdomstolen, skriver Naturskyddsföreningen på DN debatt i dag.

Cementas fabrik i Slite på Gotland. Foto: Naturskyddsföreningen

Läs debattartikeln i Dagens Nyheter här.

– Cementa är på väg att skaffa sig ett unikt undantag från miljölagarna. Det är oerhört allvarligt, eftersom det öppnar dörren för att också andra företag ska få anpassade lagar, slippa ta miljöhänsyn och få bedriva miljöskadlig verksamhet, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Samtliga riksdagspartier röstade i september igenom ett nytt provisoriskt kapitel i miljöbalken som ger företaget Cementa ett exceptionellt undantag. Nu i dagarna väntas regeringen använda de nya reglerna till att ge Cementa tillstånd att fortsätta bryta kalk i Slite på Gotland till i sommar eller längre. Trots att problemet med cementbrist redan ser ut att vara löst. Cementa har nämligen tecknat ett avtal med Nordkalk i Storugns på Gotland om att leverera kalksten under sex år i en omfattning som är ”tillräckligt för att försörja Sverige med cement”.

– Trots högljudda larm om cementbrist, kris för industrin och massarbetslöshet ser problemet nu ut att vara på väg att lösas. Och det genom att kalk tydligen fanns nästgårds. Att samtliga riksdagspartier var beredda att kringgå grundlagen på så lösa grunder är mycket oroande, säger Oscar Alarik, Naturskyddsföreningens chefsjurist.

Om regeringen trots de nya uppgifterna går vidare och beviljar Cementa tillstånd kommer Naturskyddsföreningen att ansöka om rättsprövning av beslutet hos Högsta förvaltningsdomstolen. Detta eftersom ett tillstånd bryter mot både grundlagen och miljölagarna. Att skräddarsy lagar för att tillgodose ett enda bolag strider mot regeringsformen, en av grundlagarna, enligt Lagrådet. Det skadar tilltron till rättssystemet och skapar förväntningar hos andra företag att få liknande anpassning av lagar utifrån sina intressen.

Dessutom har Cementa fortfarande inte lyckats bevisa att deras kalkbrytning inte försämrar grundvattnet.

– Vi måste kunna lita på att miljöbalken gäller alla, oavsett företagets storlek. Den finns för att skydda oss och vår miljö, rätten till luft och vatten, klimat och biologisk mångfald. Jag är djupt orolig för vilken skräddarsydd lag för att kringgå miljöreglerna som kommer härnäst, säger Oscar Alarik.

Cementas fabrik i Slite på Gotland. Foto: Naturskyddsföreningen

Ny Sifo-undersökning inför Black Friday – en av tre shoppar onödiga kläder25.11.2021 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är mycket vanligt med olika knep för att locka till merköp vid köp av skor och kläder on-line. Det visar en granskning som Naturskyddsföreningen låtit göra. Hela 28 olika säljtekniker identifierades hos de tio största modeföretagen i Sverige. Samtidigt visar en färsk Sifo-undersökning att nära en av tre har köpt nyproducerade kläder eller skor i e-handeln som de i efterhand tyckte var onödiga.

Regeringens skogsproposition löser inte naturkrisen i skogen15.11.2021 14:21:47 CET | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen anser att regeringens nya proposition om skogen inte löser de problem som finns i det svenska skogsbruket. Föreningen är också kritisk till förslaget att områdesskyddet i skogen i huvudsak ska utgå från frivillighet, vilket kan leda till att områden med höga skyddsvärden inte skyddas. Men det finns också några ljuspunkter, som exempelvis flera ersättningsmodeller till markägare. Det som nu krävs är en ny politik och lagstiftning för skogen.

Hälften av svenskarna positiva till fossilförbud till 2030 – men bara ett parti10.11.2021 11:52:11 CET | Pressmeddelande

Hälften av svenska folket är positiva till ett förbud av fossila bränslen till 2030, enligt en ny Sifo-undersökning. Men politikerna har en annan inställning. Bara ett riksdagsparti av åtta ställer sig bakom Naturskyddsföreningens förslag om förbud. Det blev tydligt på Naturskyddsföreningens pressträff för klimatet, där samtliga riksdagspartier även svarat på frågan om vilka konkreta förslag partierna har för hur Sverige ska kunna nå Parisavtalets 1,5 gradersmål.

PÅMINNELSE: Pressträff för klimatet den 10 november – Så vill politikerna minska koldioxidutsläppen9.11.2021 10:51:02 CET | Pressmeddelande

I morgon onsdag den 10 november är det dags för Naturskyddsföreningens fjärde pressträff om klimatkrisen. På träffen deltar klimatpolitiska talespersoner från riksdagspartierna, som kommer att få svara på hur de ska bidra till att stoppa krisen. Deras svar kommenteras av experter på plats. På träffen kommer också generalsekreterare Karin Lexén att uppdatera oss på läget i klimatförhandlingarna i COP26 – direkt från Glasgow.