Om elvägsutredningen: ”Behövs större fokus på lättare fordon” menar Elonroad och Evias
I november 2020 meddelade regeringen att en särskild utredare för elvägar tillsatts. Elisabeth Falemo, tidigare generaldirektör för Elsäkerhetsverket, fick i uppdrag att analysera och föreslå hur en reglering av elvägar kan utformas och hur drift och underhåll av elvägar kan finansieras.
Idag presenterades utredningen, där det bland annat föreslås att elvägarna ska vara en naturlig del av framtidens infrastruktur och finansieras genom att användaren betalar per laddad kilowattimme. Josephine Adorelle, vd på cleantechbolaget Evias som utvecklar och underhåller elvägar, menar att det är ett bra första steg i den gröna omställningen – men att det samtidigt saknas en vision för privatbilism.
– Det är glädjande att se att det är ett så pass lösningsorienterat och gediget utlåtande, men uppdraget som den här elvägsutredningen har fått är för snävt. Att beröra lättare transporter så lite som man gör i utredningen är att blunda för en viktig del av transportsektorn. Jag har svårt att se hur regeringen ska kunna utforma de svenska elvägarnas framtid när man i beräkningarna knappt berör lättare fordon, och därmed helt missar exempelvis taxiverksamhet, matleveranser och den privata elbilskonsumtionen, säger Josephine Adorelle, vd på Evias.
Karin Ebbinghaus, vd på det svenska e-mobilitetsbolaget Elonroad, har liknande åsikter:
– Elvägar minskar behovet av stora batterier och det blir därmed möjligt även för den som inte har en stor plånbok att vara med i klimatomställningen. När det också är fler användare av elvägarna delas finansieringen av fler, vilket innebär att användarna betalar minder per kilowattimme. Det är helt avgörande för att Sverige och andra länder ska ha en chans att nå klimatmålen.
Den svenska regeringen ser elektrifiering av vägtransporter som en viktig del för att kunna nå transportsektorns klimatmål till 2030. Dels har man inrättat en Elektrifieringskommission som har till uppdrag att påskynda elektrifieringen av transportsektorn, men man har även gett Trafikverket i uppdrag att planera för en utbyggnad av elvägar längs med statliga vägnätet. Tanken är att denna utredning som presenteras nu ska komplettera Elektrifieringskommissionens och Transportsektorns arbete.
Läs mer om Elonroad på www.elonroad.com och Evias på www.evias.se.
För mer information, kontakta:
Josephine Adorelle, vd Evias, josepine.adorelle@evias.com, 070-550 05 96
Karin Ebbinghaus, vd Elonroad, karin@elonroad.com, 070-339 55 42
Nyckelord
Kontakter
Josephine AdorelleVD
josephine.adorelle@evias.seBilder
Om
Följ Evias
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Evias
Pilotprojekt för automatisk laddning av ellastbilar inleds20.12.2021 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I Örebro kommer svenska cleantechbolaget Evias, ihop med budfirman Budpartner och elfordonstillverkaren Maxus, att testa snabbladdning av lättare eldrivna lastbilar. När lastbilarna körs in till lastkajen ska de laddas automatiskt under tiden att de lastas på och av. Målsättningen är att kunna ladda 80 procent av batteriet – på under tio minuter.
Evias elvägsteknik testas storskaligt på gruvnäringen i australiensiskt pilotprojekt24.8.2021 07:07:00 CEST | Pressmeddelande
För att uppnå minskade klimatutsläpp i gruvnäringen ligger ett pilotprojekt just nu i startgroparna i australiensiska Brisbane, där eldrivna gruvfordon laddas samtidigt som de åker på elvägar nere i gruvorna. Tekniken kommer från svenska cleantech-bolaget Evias.
Svenska Evias ska elektrifiera världens bilvägar – Sverige först ut4.3.2021 06:06:00 CET | Pressmeddelande
Evias är det svenska cleantech-bolaget som ska elektrifiera världens alla bilvägar. Efter flera års testning och lyckade pilotprojekt lanserar man nu sin teknik globalt, med målet att bli Sveriges nästa stora tech-export. ”Evias kommer att driva den gröna omställningen av transportindustrin framåt”, säger vd:n Josephine Adorelle.