Evias

Om elvägsutredningen: ”Behövs större fokus på lättare fordon” menar Elonroad och Evias

Dela
Tidigare i dag presenterade Elisabeth Falemo, särskild utredare för elvägar, ett utlåtande om hur de svenska elvägarna ska regleras och finansieras. Förslaget innebär bland annat en tydlig struktur för införandet av elvägar i Sverige som första land i världen. ”Det är inte fel på förslagen i sig men vi saknar fokus för även lättare arbetsfordon och privatbilismen”, säger Josephine Adorelle, vd på cleantechbolaget Evias, och Karin Ebbinghaus, vd på e-mobilitetsbolaget Elonroad.
Josephine Adorelle, vd Evias, och Karin Ebbinghaus, vd Elonroad. Foto: Evias/Elonroad
Josephine Adorelle, vd Evias, och Karin Ebbinghaus, vd Elonroad. Foto: Evias/Elonroad

I november 2020 meddelade regeringen att en särskild utredare för elvägar tillsatts. Elisabeth Falemo, tidigare generaldirektör för Elsäkerhetsverket, fick i uppdrag att analysera och föreslå hur en reglering av elvägar kan utformas och hur drift och underhåll av elvägar kan finansieras.

Idag presenterades utredningen, där det bland annat föreslås att elvägarna ska vara en naturlig del av framtidens infrastruktur och finansieras genom att användaren betalar per laddad kilowattimme. Josephine Adorelle, vd på cleantechbolaget Evias som utvecklar och underhåller elvägar, menar att det är ett bra första steg i den gröna omställningen – men att det samtidigt saknas en vision för privatbilism.

– Det är glädjande att se att det är ett så pass lösningsorienterat och gediget utlåtande, men uppdraget som den här elvägsutredningen har fått är för snävt. Att beröra lättare transporter så lite som man gör i utredningen är att blunda för en viktig del av transportsektorn. Jag har svårt att se hur regeringen ska kunna utforma de svenska elvägarnas framtid när man i beräkningarna knappt berör lättare fordon, och därmed helt missar exempelvis taxiverksamhet, matleveranser och den privata elbilskonsumtionen, säger Josephine Adorelle, vd på Evias.

Karin Ebbinghaus, vd på det svenska e-mobilitetsbolaget Elonroad, har liknande åsikter:

– Elvägar minskar behovet av stora batterier och det blir därmed möjligt även för den som inte har en stor plånbok att vara med i klimatomställningen. När det också är fler användare av elvägarna delas finansieringen av fler, vilket innebär att användarna betalar minder per kilowattimme. Det är helt avgörande för att Sverige och andra länder ska ha en chans att nå klimatmålen.

Den svenska regeringen ser elektrifiering av vägtransporter som en viktig del för att kunna nå transportsektorns klimatmål till 2030. Dels har man inrättat en Elektrifieringskommission som har till uppdrag att påskynda elektrifieringen av transportsektorn, men man har även gett Trafikverket i uppdrag att planera för en utbyggnad av elvägar längs med statliga vägnätet. Tanken är att denna utredning som presenteras nu ska komplettera Elektrifieringskommissionens och Transportsektorns arbete.


Läs mer om Elonroad på www.elonroad.com och Evias på www.evias.se.


För mer information, kontakta:
Josephine Adorelle, vd Evias, josepine.adorelle@evias.com, 070-550 05 96

Karin Ebbinghaus, vd Elonroad, karin@elonroad.com, 070-339 55 42

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Josephine Adorelle, vd Evias, och Karin Ebbinghaus, vd Elonroad. Foto: Evias/Elonroad
Josephine Adorelle, vd Evias, och Karin Ebbinghaus, vd Elonroad. Foto: Evias/Elonroad
Ladda ned bild
Josephine Adorelle, vd Evias. Foto: Evias
Josephine Adorelle, vd Evias. Foto: Evias
Ladda ned bild
Karin Ebbinghaus, vd Elonroad. Foto: Elonroad
Karin Ebbinghaus, vd Elonroad. Foto: Elonroad
Ladda ned bild
En elektrisk skena på en av Evias elvägar. Foto: Evias
En elektrisk skena på en av Evias elvägar. Foto: Evias
Ladda ned bild

Om

Evias
Evias
Regeringsgatan 29
11222 Stockholm

http://www.evias.se
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye