Orimligt och förfärande med betydligt högre hyror på särskilda boenden

SPF Seniorerna har sedan en tid påpekat bristen på nationell statistik över hyresnivåerna på särskilda boenden. Det vi befarat, att hyrorna på särskilda boenden är orimligt höga, har nu bekräftats av tidningen Hem & Hyra. Det är fullständigt orimligt.

I många kommuner är det mer än dubbelt så dyrt att bo på ett särskilt boende jämfört men en vanlig hyreslägenhet. Eva Eriksson, förbundsordförande SPF Seniorerna kommenterar de nya siffrorna från tidningen Hem & Hyra som redovisar de höga boendekostnaderna på särskilda boenden:

– Det är orimligt och förfärande med betydligt högre hyror på särskilda boenden än i vanliga lägenheter. Drabbas gör äldre och anhöriga, ofta med en redan knaper ekonomi.Det är ett svek mot landets äldre att detta har fått pågå under flera år, varken regering eller myndigheter har visat intresse för att ta fram dessa siffror. Förändring måste nu till, nationell statistik ska tas fram av berörda myndigheter och en ordentlig översyn av hur hyrorna ska få sättas behövs. Hyror på särskilda boenden bör överensstämma med de hyresnivåer som finns runt om i hyresbostäderna i kommunerna, säger Eva Eriksson.

SPF Seniorernas skriftserie del 2: "Pensionärer söker lån, funkar det?"3.9.2021 08:20:00 CEST | Nyheter

Seniorer nekas banklån och har problem med att byta kreditgivare, trots att de har klarat att betala lån tidigare och har en god betalningshistorik. Om detta skriver Ylva Yngveson, privatekonomisk analytiker för SPF Seniorerna i skriften "Pensionärer söker lån, funkar det? Om lånemöjligheter för den som avslutat sitt yrkesliv och börjat ta ut pension". Med skriften väcks frågan om vilka förändringar som skulle behövas på kreditmarknaden.