Oroande utveckling av drograttfyllorna sätter press på regeringen

Dela
Antalet stoppade förare som konstaterats påverkade av alkohol eller narkotika vid gränspassagerna ökar. Detta beror på ökad narkotikaproblematik och borttagna restriktioner efter pandemin. Nu ökar pressen på regeringen att få på plats automatiska nykterhetskontroller vid alla hamnar och möjliggöra sållningsprover för droger i trafiken, menar Riksförbundet M Sverige.

Fram till slutet av oktober har drygt 33 procent fler onyktra förare stoppats vid gränsövergångarna jämfört med hela förra året, enligt Tullverket. Varje dag görs ungefär 15 000 körningar av förare som är påverkade av alkohol eller droger. Mer än var femte dödsolycka är alkohol- eller drogrelaterad.

– Arbetet mot rattfylleriet är allt mer tandlöst. Antalet nykterhetskontroller har minskat kraftigt över tid, även innan pandemin. 2010 gjorde polisen 2,7 miljoner nykterhetskontroller, 2019 gjordes 1,2 miljoner prov och under förra året runt 225 000. Denna utveckling måste vändas så att upptäcktsrisken ökar, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.

Även andra åtgärder släpar efter. År 2017 fick Trafikverket i uppdrag av regeringen att installera automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar, i svenska hamnar. Men trots uppdraget och anslagna pengar har utbyggnaden dragit ut på tiden till följd av coronapandemin och bristande samarbete mellan hamnar och myndigheter.

– Nu måste en lösning till. Frågan kan inte dras i långbänk mer. I genomsnitt rullar 8 200 fordon ut på svenska vägar varje dag från våra färjeterminaler. Statistiken visar att det är ungefär dubbelt så vanligt med rattfylleri bland dessa förare jämfört med andra, säger Tony Gunnarsson.

En ökande problematik på senare år är drogpåverkan i trafiken. Tullverket varnar för att problemet är särskilt stort bland yrkeschaufförer och efterlyser skärpta straff. Riksförbundet M Sverige vill se skyndsamma åtgärder mot drograttfylleriet.

– Till att börja med bör regeringen omedelbart möjliggöra för polisen att utan misstanke göra sållningsprov för droger i trafiken. Förslaget är redan utrett och remitterat. Dessutom måste fler lastbilar stoppas och kontrolleras, vilket kräver fler poliser på vägarna, säger Tony Gunnarsson.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Om

M Sverige
M Sverige
Fridhemsgatan 26
112 40 Stockholm

08-690 38 00https://msverige.se

Riksförbundet M Sverige är med cirka 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet och står bakom ambitionen om en fossiloberoende fordonsflotta till 2030. Tillsammans med våra 28 lokalklubbar undersöker vi vägkvalitet och efterlevnad av trafikregler i hela landet. M Sverige driver ett intensivt och långsiktigt opinionsarbete till gagn för Sveriges bilister.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Skydda äganderätten – förbättra ELV-förslaget20.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Från EU-kommissionen har presenterats ett förslag på ny förordning gällande uttjänta fordon, eller så kallade ”end of life vehicles” – ELV. Nätverk på gemensam väg har tagit del av kommissionens förslag och ställer sig positivt till förslagets grundläggande syfte. Föreslaget är dock i konflikt med artikel 7 och 17 i EU:s stadga om de grundläggande rättigheterna liksom den svenska grundlagen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye